Ferie i
Bulgarien
Retur til Arnold's hjemmeside.
[ Feriestedet
| Billeje
| Nordøst
Bulgarien | Balkanbjergene | Andre byer
| Døds annoncer ]
[ Praktiske oplysninger | Kort over
første tur | Kort over anden tur ]
En
rejse rundt i nordøst & midt Bulgarien.
Ferien skulle planlægges, som sædvanligt sidst i februar, vi
havde egentlig tænkt på Rumænien med første og
sidste overnatning inkluderet i rejsen som et "fly and drive"
arrangement.
Det viste sig mere eller mindre umuligt at få på plads inden for
den tid, vi troede vi skulle bruge på at arrangere vores ferie,
så det blev Bulgarien.
Efter en undersøgelse af de relativt få færdige
arrangementer valgte vi en charterrejse hos Balkan Holidays med et billigt
tostjernet hotel, vi skulle jo rundt i landet med udlejningsbil, ikke bo
på hotel.
Flyrejsen foregår med Hemus Air , et Bulgarsk selskab, der ifølge sin hjemmeside
tilbyder sikker flytransport ved hjælp af blandt andet sine Tupolev
134'ere og smukke stewardesser, hvad det sidste har med sikkerheden at
gøre, vides ikke.
Oplevelserne
starter faktisk allerede i Kastrup Lufthavn, der står den, gammel,
falmet med lang rund krop, korte brede vinger, to motorer og halen placeret
i DC-9 stil.
|
|
Blikket løber hen over og navnlig under den, de har dog haft
råd til ordentlige dæk, der er heller ikke nogen synlige
hydraulik lækager, så lidt vedligehold må dog forekomme.
Det er tydeligt, at Tupolev's ingeniører ved, at en cylinder er den
simpleste måde at frembringe en let og stærk trykkabine på,
de ved også, at skal der være huller i røret, disse
evindelige vinduer, er styrken størst, hvis hullerne er små og
runde.
Selv døren er lille, syrebasserne må løftes, trinet er
højt, og dukke nakken, karmen er lav, døren åbner indad
og er godt i vejen ved indstigningen, men lukker på den anden side
"sig selv" oppe i højden ved hjælp af kabinetrykket
uden brug af de velkendte heftige beslag i vestlige fly.
|
Stewardesserne
står inden for og byder velkommen i deres røde uniformer, de
krummer ryg for at falde sammen med skrogets runding modsat døren og
derved være mindst muligt i vejen, alligevel, de er
høje og flotte, ikke et gram for meget nogetsteds.
Nå ja, håndbagage, tro ikke at hattehylderne er mere end halvt
så høje som hos SAS, de er heller ikke dybe, ergo ned imellem
fødderne med det !
For øvrigt, sæderne sidder tæt, charter standard -10%, serverings klappen finder hvile på brystet,
men lad alligevel endelig være med at justeret på
ryglænet, her bruger man ikke vedligehold af interiøret,
rengøring er en by i Rusland, håndværks mæssig finish en anden Russisk by og fald for
resten ikke i gulvtæppet, det ligger i lag hist og pist.
Sæde bredden, ja da, er man større end mine 87 Kg, bør
sidemanden absolut være kæresten eller ægtefællen,
ellers starter problemerne.
|
Præcis på slaget startes der (hallo Premiair
!), larmen er øredøvende, udflyvningen er lang, flad og
meget behagelig for presset på ørene, det opstår
simpelthen ikke.
Et tip, lad være med at bestille ryger plads ved indcheckningen,
rygere placeres bagest, skal det være, så husk ørepropper !
Der serveres først drikkevarer ombord,
serveringsvognen har hjul, men på grund af tæppet
bæres den frem og tilbage, madpakkerne tager stewardesserne simpelthen
under armen.
Hvad maden bestod af, ja det lader sig ikke beskrive uden brug af
Struers, men ned gled det dog, vådservietten havde fået en
ordentlig gang rosenvand, men rosernes dal ligger jo også i Bulgarien.
Vi bemærkede, at de erfarne havde egne forsyninger med
!
Turen er berammet til 3 timer, men en halv time før tid lander vi (!),
det præcisions mæssige gentager sig i øvrigt på
hjemturen, sådan !!
Vel ankommet til Burgas Airport stiges der om
til bus i nattens 30°'s varme, chaufføren har noget besvær
med dørene over baggagen, interiøret som i flyet,
bagtøjet hyler, motoren brøler, alt andet skælver og
klaprer, op ad bakke åbner de fleste af skyde
vinduerne og vise versa, guidens ord fortaber sig i uvished, hun forbarmer
sig og går rundt i bussen, ivrigt gentagende det mest
nødvendige.
På
hotellet finder man at værelserne er lange og
smalle, så så man kan proppe flere værelser ind på
samme areal med egen balkon.
|
|
En
aften regnede det lidt, imellem 20 til 30 cm. frit vand i gaderne, selvom
vores værelse lå på første sal, kom der
immervæk vand igennem loftet ned langs gangvæggen
!
|
Værelserne
er så smalle, at sengene står i forlængelse af hinanden,
ikke noget unødvendigt dobbeltsengs romantik her, tak!
Badeværelset er lille, døren slår imod toilettet,
der er fire forskellige greb på vandhanerne, det varme vand kommer af
de blå haner, lærte vi efter et koldt bad, en tordnende
vandhammer opstår ved mindste uagtsomhed, toilettes afløb er
læk med en buet stribe efter hver udskylning ud over gulvet til
bruserens drænrist, terrazzo gulvet er slidt med stenene stikkende et
stykke over cementen, alt i alt bør man vist bruge badesandaler.
Personalet er flinkt og venligt, men der burde nok alligevel trækkes
tre stjerner fra de to i kataloget !
|
Næste morgen konstateres, at hotellets såkaldte sikkerheds
bokse på et tidspunkt har været mål for uønskede
aktiviteter, dem undgår vi at bruge, ligesom vi heller ikke på
noget tidspunkt afleverede nøglen ved udgang, for så kan enhver
jo se den hænge på krogen, hvorefter vores værelse
åbenlyst "er til disposition" for andre lige så
uønskede aktiviteter.
Morgenmaden, den består af tagselv bord
med grønsager, fisk i tomat, fåreost, gedeost, stegte
pølser, røræg, dertil brød, kaffe og tyndt juice,
ordentlig juice kostede ekstra 1,5 Leva / glas.
Pas på, at kød og æg har været gennem varmet, det
gjorde ikke alle, de fik et nært forhold til omtalte toilet
!@!
Selve feriebyen, for det har aldrig været en rigtig by, men derimod
et kunstigt indhegnet og bevogtet ferie område for kommunistlandenes
spidser, ja kan man acceptere at blive anråbt af alt sælgende
platugler for hver femte meter, så er den vel fin nok.
Man gør meget for at være internationale her, men alligevel er
mange skilte og menukort på Engelsk eller Tysk så fulde af
stavefejl, at mindre sprog kyndige må misforstå dem.
Der sagdes, at have været så mange slanger her, at ingen
ordentlig bulgarer ville bo på stedet.
Til slange bekæmpelsen importerede kommunisterne en mængde
pindsvin i halvtredserne, nu har pindsvinene formeret sig voldeligt,
ubestemmelige gryde retter siges mest sandsynligt at bestå af pindsvin !
På stranden går der mange rundt og sælger kager,
brød, pandekager og is, ti minutter efter en er jaget væk,
står den samme ved siden af igen, utåleligt.
Stranden er fin som strand betragtet, børnevenlig, med livredderre samt en masse betalings aktiviteter, så
handler det om strand, og kun det, så tag roligt en uge her.
Er man kommet for kun at hænge i barerne, så er det nok
det billigste sted i syd Europa.
Spise ude i ferie området, to personer kan tage en treretters med
velkomstdrink, en flaske vin, kaffe og deres lokale konjak,
Pliska, for ca. 40 Leva med 10% drikke penge.
Uden for ferieområdet, og andre hotel restauranter, kan det samme
gøres for 25-30 Leva.
|
For
øvrigt, disse to syn ser man efterhånden kun, hvor der er
turister, især gadefejeren.
|
|
At
leje bil i Bulgarien.
|
|
Nå, men vi skulle leje bil, det er en oplevelse i sig selv !!
Det var anbefalet at lade være, det kunne kun blive en dyr og skuffende
oplevelse, guiderne mente, at landet var umuligt at køre i, da alle
skilte var med Kyrilliske bogstaver, kort fandtes ikke, vejene var elendige,
trafikken intens og fremmed sprog forstod ingen.
Vi havde et tysk kort med hjemmefra. og fandt selv et endnu bedre i kioskerne
i feriebyen den første dag, så langt så godt.
Vi havde tænkt os en ældre lille bil så lig med de lokales
som muligt, idet vi ikke havde lyst til at brillere med en ny bil fra de
store udlejnings selvskaber, det ville kun fremprovokere indbrud med videre.
Altså, kunne billeje ikke undgås, burde man henvende sig på
Balkan Holidays kontor, så ville de formidle en kontakt til et
selvskab, der kun snød efter reglerne !
Her mødte vi foretagendets lokale bulgarske guide Sascha, undskyld
mulige stavefejl, en høj slank midaldrende slavisk udseende dame, der
ringede lidt rundt, vi henvistes til at dukke op i morgen, mandag, da hendes
forbindelse ikke arbejdede om søndagen.
Næste dag henvistes vi til Mrs. Pepa, der
drev en udlejnings forretning under en trappe i hallen på et stort
centralt hotel.
Ankommet til Hotel Kuban spørges efter Mrs. Pepa,
det udløser en hektisk aktivitet af folk, der løber rundt og
råber efter hende, indtil hun kommer til syne, også klart
bulgarer men med højde / diameter forholdet betydeligt nærmere
1:1, hun kaster sig i træ kontorstolen, den kører absolut ingen
steder på sine defekte hjul, men svajer og knager faretruende.
Frem med pas og kørekort, gennemslag eller kopimaskiner bruges ikke,
der skrives ret og slet to kontrakter med alle underskrifter og stempler,
så har begge parter en.
Nå ja, pas og kørekort skulle jo kopieres, så vi
fulgte bagefter hende hen til konkurrenten Europcar med kontor i hotellets
facade, man slipper ikke sit pas af syne, konkurrenten lånte villigt
sin kopimaskine ud !
En Fiat Tipo skulle koste 2800 om ugen, sådan
blev det i første omgang.
Men nu skulle pladsmanden følge os ud til fartøjet, der stod
den, rimeligt pæn, men meget brugt efter sæderne at dømme.
Et godt greb i forhjulene afslørede den kendte Fiat-syge,
ødelagte hjullejer, pladsmanden så manøvren og spurgte
"hvor langt vil i egentlig ud med den" ?
Ved svaret Donau og Balkan Bjergene så han betænkelig ud,
bremserne var ikke så gode, der var også lidt med køleren
samt et par andre ting.
Så anbefalede han hellere en lidt ældre Panda 750, den var der
kun faldet unødvendig pynt af !
Ja da, hjulene og bremserne var OK, pånær håndbremsen, de
manglende dele var blandt andet højre forreste kofanger halvdel,
højre baglygte glas, diverse skilte og håndtag, højre
dørlomme, askebægeret og muligheden for at åbne
motorhjælmen.
Som kompensation var højre dør bulet og skulle løftes
ind i sit hul, der var et par andre buler, en kraftig raslen fra en slidt
motor, en hylen fra gearkassen, hul i udstødningen ved motoren,
viskeren havde mistet den ene af sine hastigheder og bladet var forrevet, alt
i den velkendte Fiat 127 stil.
Det var udvalget, Pandaen kørte os trofast rund i landet, vi sparede
700 Kr. på lejen, Sascha og den pladsmand var faktisk vore venner.
Mandag eftermiddag kørtes en "øvelses tur"
på ca. 80 Km, til lidt nord for Byala, her
tog vi den ind over de små veje tilbage.
Allerede nu lærte vi, at Bulgarske bilister kun frygter en ting,
at dø i en seng (!!), køre i Italien eller på Kreta, pyt,
det kan begynderne øve sig i helt risikofrit.
|
Enhver
Bulgarsk bilist kan overhale hvem som helst hvor som helst, tosporede veje
bliver "tresporede", de tresporede bliver til rene
"motorveje", man blinker simpelthen ud, herefter må modkørende,
hestevogne, gæs, svin, geder, køer, gamle krumbøjede
hyrder og enkelte ulykkelige cyklister redde sig, som de kan
!
|
Hårnålesving, ingen hindring, de tages helst med hylende
dæk, det på trods af vejenes kvalitet, der findes huller så
store som vognhjul overalt, særligt rundt om hjørnerne,
på mindre veje mangler generelt et stykke vej bag ethvert uoverskueligt
sted, heller ingen hindring for farten.
Faktisk er det ikke til at se, hvad "vejfolket" klager over i Danmark !!
Efter kort tids kørsel, 20 minutter, måtte der en frokost
til, ind på en restaurant, tror man da, ifølge skiltet med de
Kyrilliske bogstaver er det en kafe', staves "Ka f e", ud
igen, ind et sted, hvor der helt klart brugtes tallerkner.
Allerede her så tæt ved feriebyen er sprog vanskelighederne af en
dimension, der tvinger os til at tage servitricen med rundt i restauranten,
der bestilles ved at pege på de andre gæsters mad og drikkevarer.
En anden ting er "hovedsproget", det er omvendt, når en
bulgarer nikker menes der "nej", ryster han på hovedet menes
"ja", det gjorde bestillingen af maden yderligere interessant ved
flere lejligheder.
På
turen så vi de første forladte kollektiver, bygningerne var
ved at synke sammen, maskinerne stod, hvor de gik i stå, og markerne
var rent ukrudt. Vi kørte igennem landsbyerne Dyulino
og Popovich, fattigdommen er kolossal, her bruges
gamle stive hestevogne med skrå sider, som kun kendes fra
Frilandsmuseet, alt med mere end otte kanter er et fint vognhjul.
Vognene trækkes af et æsel, er man rigere så et muldyr,
endnu bedre en udsultet hest, er man helt rig, har man fundet fire
gummihjul, ikke altid med samme diameter, ofte ej heller med slangen inden
for dækkene overalt.
|
|
Rundt i nord
øst Bulgarien.
|
|
Vi skal selvfølgelig se Varna, af sted det går, vi er ved at
indse, at alt hvad der kan slæbe sig selv afsted, er en godkendt bil,
lastbil eller bus !
Udtjente, overlæssede, vinde og skæve lastbiler slæber sig
op ad bakkerne under kolossal brølen og røgudvikling, nedad
går det bedre, men også langsomt, fartøjet holdes som
normalt med motoren, hvis røgfarve nu er skiftet fra sort dieselos til
mørkeblå smøreolie.
Men , her i landet standses lastbiler
også ofte kun med motoren, bremserne er ikke altid, hvad fabriks
ingeniørerne forestillede sig.
|
Bilerne
her deles i to klasser, de aldrende gennembankede østlige modeller,
og de dyrere importerede vestlige.
Det ser ud til, at man blot indregistrerer en bil, man har
"skaffet" sig, oprindelige nationalitets mærker gider man
ikke fjerne, eller også kunne man ridse lakken derved
?
|
Vel ankommen til Varna, ser man forfaldet overalt, luftforureningen er,
så det river i næse og øjne, her gider vi ikke være,
så videre mod Balchik, derfra ind over den nordøst Bulgarske
højslette imod Dobrich.
Åh ja, i syd Europa er det mange steder skik at sætte billeder
op, eller vejaltre med billeder, med de omkomnes kontrafej, samt
vedlægge fornødenheder til den sidste rejse, eller blot blomster.
På vejen ud af Varna sad en cirka fyrreårig mand i fuld
dødsforagt aldeles midt på vejen, han arrangerede blomster foran
et 30X40, eller større, billede af en måske femtenårig
pige.
Han end ikke ænsede hverken biler, lastbiler eller busser, der under
passagen kørte millimeter tæt både højre og venstre
om ham !
Ved tankstationen i Balchik ser vi store vest Europæiske biler fra
Rumænien tanke op, det må altså være til at
finde benzin i Rumænien, hvad skal de ellers med bilerne
?
Atter engang lærer vi, at i selv de fattigste lande, findes der nogle,
der er vildt rige i forhold til resten af befolkningen.
Vi tager en tur op ad gågaden i Dobrich,
en gammel kommunist boulevard, der nu er lavet om til gågade, flankeres
af store beton huse i godt forfald.
Der er små forretninger over alt, mest med dametøj, eller
rettere pigetøj, apoteker og to vel udstyrede baby forretninger,
desuden to herretøjs forretninger.
Udover jeans fra vesten findes alle de kendte mærker i
sportstøj, det kan da ikke være pirat kopier til en pris
på hele 50 Kr. (!), ellers er det mest kunststof klude pigerne
køber her, trods antallet af butikker er det reelle udvalg ret
begrænset.
Der findes en foto forretning, udover Kodak og Fuji film har de kun
småkameraer, i Danmark ville de koste maksimalt 1500 Kr.
Elektriker forretninger sælger alt med strøm, vaskemaskiner
blandes op med TV, lamper med videre, parabol anlæg og mono TV
sås, men ikke videoer eller video kameraer, ingen lokale brugte
video kameraer.
Vel bænket på fortovs restauranten,
" R ectopaht"
på lokal stavemåden, ser vi på gadens liv.
Der er Coka Cola parasoller overalt, det kan simpelthen ikke blive Amerikansk
nok, til alle retter serveres chips (!), i Bulgarien brugte man ellers
kartofler før i tiden, siges det.
|
I
rejsebøgerne står Bulgarien beskrevet som et ortodoks katolsk
land, og særligt kvinder bør klæde sig derefter, ligesom
man aldrig ser en bulgarsk mand i shorts.
Begge dele var løgn, op og ned af gaden spankulere super
højhælede slanke piger i fuld krigsmaling fra morgen stunden
med super korte skørter eller shorts, stramme bluser ofte med gode
udskæringer, what you
se, is what you get boys !
Mændene gør ikke så meget væsen af sig, som man
kunne ane på det lave antal herretøjs butikker, der ud over
jeans kun har mærkelige slaskede jakkesæt, ikke noget, der
lokker.
|
Desuden myldre det med purunge mødre med de mest checkede
børn og barnevogne vi nogen sinde har set, blandt de rige bulgarer er
børn virkelig noget !
Man skal virkelig være rig for at udstyre sit barn på den
måde, i begge børnebutikker kostede barnevogne næsten det
samme som hjemme i Danmark, det checkede børnetøj var
også dyrt.
Nå, vi får en nydelig frokost bestående af national salaten
Shopska og grillet kylling med chips (!) samt to store fadøl, 7 Leva inklusive
10% drikkepenge.
På vej ud af byen passeres en møbel forretning med super
flotte hånd fremstillede træmøbler, man burde få
noget sendt hjem, men det bliver ved snakken.
Vi passerer et industri område i udkanten af byen, først tror
man ikke, det bruges mere, men det gør det !
Bygninger, rør, beholdere, hegn og køretøjer
hænger i laser, røgrensning er en by i Rusland
!
Der køres videre mod Silistra, nu er vi
kommet ud på højsletten, her drives kollektiverne
stadigvæk, vi passerer marker så store, at man tror det er
løgn, 10 gange 8 kilometer, med solsikker til olieudvinding på
den ene side af vejen, og lige så store majsmarker på den anden
side, når kollektivernes maskiner har høstet majsen, går
de fattige rundt og samler spildet op i poser.
Der findes også melon og græskar marker, græskarrene knuses
under høsten på stedet, så kun kærnerne kommer med
hjem, de saltes, brændes og sælges blandt andet som slik.
Langs
med vejen møder vi en af de velhavende landsby boere med sin hest,
han har endda en pynte kvast på hesten.
Ribbenene anes dog alligevel.
|
|
Pause ved en kilde, ved kilderne skifter bulgarerne drikkevandet ud i
deres plastic flasker, så det gør vi også, kildevandet
løber fra naturligt undergrunden, eller klipperne, og er helt rent.
Desuden vasker man sig af for sved, det frisker meget i varmen.
En bus passerer, den standser nogle hundrede meter længere fremme, to
gamle koner og en ung pige i førnævnte bymundering står
af, de forsvinder imellem markerne ind i intetheden.
Vi må se, hvor de skal hen, og drejer ind af sidevejen, hvor de
går, 5-7 kilometer længere ude ligger der en lille fattig
landsby, Miladinovtsi.
Vi holder på den anden side af byen, hvor ca. 30 beboere i deres
kraftige mørke dragter er i gang med majshøsten, de plukker
kolberne i sække og lægges på en stiv vogn, der skrumler de
4-5 kilometer til byen for at tømme sækkene,
høstarbejderne venter under skyggen (48° C) så længe
sammen med nogle flasker med en klar væske, man har tilsyneladende ikke
flere sække !
Vi
kører tilbage igennem byen, nu har konerne bredt noget brunt
"ærtehalm" ud på det jævneste stykke vej, de
tærsker løs på halmen på gammeldags maner, og
hvide bønner slås ud af de knuste bælge.
Halmen samles sammen, bønnerne fejes op igennem et sold et par
gange, så halm og bælg splinter sorteres fra, herefter sorteres
de med håndkraft af en fire fem gamle koner.
|
|
Bønnerne må være meget værdifulde for beboerne,
med arbejdet og den udviste omhu in mente.
|
Længere
oppe imod Silistra passeres et kollektiv, der har
fire AN 2 fly stående til sprøjtebrug, de har dækket
ruderne og motoren af, men ellers bærer flyene ikke præg af
vedligehold.
|
I bygningerne på kollektiverne, selv de mest forfaldne hvor man
mindst venter det, går folk rundt, og reparerer på
høstmaskiner, maskinerne er mindst lige så forfaldne som husene!
Efterhånden
som vi nærmer os Silistra, blandes markerne
op med tobaks marker, der står i fuld blomst.
|
|
Vel ankommen til Silistra farer vi vild i gaderne
med Kyrillisk bogstaverede navneskilte, og havner i et ubeskriveligt
slumkvarter, store børn render lasede og barfodede rundt i gaderne,
der flyder med diverse husdyrs efterladenskaber, de voksne er nærmest
apatiske, "husene" er bygget af hvad som helst, vi styrer den
absolut eneste bil i bydelen, beboerne er bulgarer, vi antastes ikke på
nogen måde.
Man synes simpelthen ikke, det skulle være muligt at se noget lignende
i Europa i et land, der ikke har været i krig for nylig.
Billeder blev der ikke taget, man føler ikke, at man kan være
bekendt at fotografere her !
Få hundrede meter derfra finder vi et hotel med kobber
beklædte tage, gesimser og solbænke, her lejer vi et
værelse for $ 62, det viser sig at være en hvid marmor suite, der
indeholder alt, simpelthen.
Da vi spurgte på prisen aftenen i forvejen kostede et
dobbeltværelse godt nok $ 31, men det var åbenbart per person
dagen efter !
Hotellet er officielt tostjernet, feriehotellet ved stranden apropos.
I foyer'en findes en bred glasdør, den fører ikke ind
til en restaurant, men til en bil tilbehørs butik, med alt i kostbart
ekstra udstyr, i hotellets gård repareres vestlige bil modeller, hotel
værten er vist en meget foretagsom mand.
To etager nede i kælderen ligger byens bedste restaurant, vi er kommet
lidt sent, men betjenes fyrsteligt, og spiser begge lige sådan, 35 Leva !
Næste dag køres mod havnen for at se Donau, den eneste havn i
byen viser at være en færgehavn til Rumænien, den er
afspærret af en svært armeret pas og toldkontrol.
I stedet for kommer vi om bag ved et beton blok
boligkvarter ned imod floden, der er møg beskidt, lavvandet og doven
på denne årstid.
Bag
bolig blokkene stod en kasseret Tupolev 134 som legetøj til
børnene, blokkene selv er utroligt forfaldne, armeringen stikker ud
overalt, altanerne hænger i guirlander i armeringen, men folk bruger
dem alligevel.
|
|
|
Det
Donau visit var der ikke meget ved, Toutrakan en
havneby længere mod vest prøves.
Her lastes korn i en flodpram med en meget slidt gammeldags havnekran,
kornet leveres af de sædvanlige skæve lastbiler, "Last /
Total" skiltene studeres vist ikke meget her.
Der ligger et par slæbebåde, misligholdte som alt andet,
ellers ikke noget "havneliv", byen er lige så forfalden som
normalt.
|
På
vej ud af byen observeres en af de bulgarske bankkonti, en stak teglsten,
teglsten beholder nemlig deres værdi, uanset den hyperinflation der
har raset i landet, "bankrøveri" er hårdt arbejde
på de her kanter.
|
|
|
Langs
med vejene finder man disse koste mange steder, vi anede ikke hvad de
betyder.
Vi har fra Kurt Mikkelsen
lært, at om vinteren fejer man sne fra vejene med dem, og om sommeren
grus og småsten, høflig selvbetjening altså
!
I kommunist tiden var det rigtige Bulgarske koste, men idag bliver
sådanne gode sager stjålet af sigøjnerne
!
Vi
har dog i 2012 fået at vide af en taxa chaufør, at det var
kommunist tidens branddaskere til brug som første indsats i
tilfælde af mark eller skovbrand.
Nu
står de nærmest som et humoristisk indslag over fortiden.
|
Via Koubrat kommer vi til Razgrad,
hvor der er ugentligt marked.
På markedet handles selv dyrkede grønsager og frugter af enhver
art, i en høj kvalitet der end ikke findes i Danmark.
Desuden findes slagteri udsalg, kølediske kendes ikke, fluer kendes,
her er Levnedsmiddel Kontrollen helt bestemt ikke indført, mon ikke
alt skal gennem steges / koges !!
Desuden diverse småbutikker med pigetøj (!), sæber og
parfumer.
Frokosten snuppes på en restaurant i "National Style" som
omtalt i Lonely Planet guiden, sådanne
restauranter bærer et skilt med "Mexaha" på den lokale
stavemåde.
Gæt hvad slags parasoller de havde, og hvad der ledsagede Shopska salaten !
Endnu en forfalden by forlades på vejen imod Shoumen.
|
Langs
vejen til Shoumen findes storke og en gammel Russisk traktor, af de typiske
på kollektiverne.
|
|
|
Lige
syd for Shoumen findes et meget kommunistisk inspireret monumentalt
mindesmærke bygget i 1981 som minde for Bulgariens første
riges 1300 års fødselsdag, med udhuggede sten krigere og
glasmosaikker i mega størrelsen, nogle turister har dog nappet
souvenirs fra mosaikken.
For at sige det lige ud, billederne giver slet ikke noget indtryk
af størrelsen på skulpturer og mosaikker !
|
|
Vi skal finde et hotel, der er skilte til et, vi kører en del
rundt, men må lære at forstå, at selv om hotellet
rives ned, fjernes skiltene ikke !
For enden af gågaden i bymidten findes istedet Hotel Madara, fra kommunist tiden, trestjernet, $ 80 for et
dobbeltværelse.
Hotellet er totalt nedslidt, sengene er fjederløse midt på,
toilettet utæt med en del af afløbet hen ad gulvet,
badeværelses lyset har en af tre pærer tilbage, spejlets
belægning er gået derhen, hvorfra ingen
spejl belægning vender tilbage, det varme vand manglede om aftenen, men
dog ikke næste morgen.
Det var for øvrigt det eneste ledige den nat i byen.
En aften tur ned ad gågaden ender ved en Mexaha, der serverer
Shopska salat med en art oksekød med fyld, tilbehør chips (!),
plus en flaske vin og cappuccino 25 Leva for to.
Morgen maden serveres i lobbyen på glas sofabordene, med den
herskende rengørings standard burde de nok ikke bruge glasborde !
Hotellet pralede med Diners Club, det fik de lov til, det er en oplevelse at
se det stigende hierarki af chefer blive kaldt ned for at udfylde papiret,
det bliver spændende at se regningen på et tidspunkt.
Næste formiddag tages en ny tur ned af Shoumens gågade, der er
mange forretninger, men kun lidt kan inspirere en vesterlænding, enkelt
dameklude købes og en bomuldsskjorte, alt meget billigt.
Her, som alle andre steder, tigger sigøjner børn, ikke mad, men
penge, og de gør det gerne med en kæmpe iskage i den anden
hånd.
I det hele taget hader ordentlige bulgarere sigøjnere, de jages
væk, slås til, smides ud af busser med videre.
Facaderne på husene er pæn i øjenhøjde, over
butikkerne er forfaldet tydeligt, med løse beton klumper
hængende i armeringen og så videre.
Kun få offentlige bygninger er velholdte, blandt dem rådhuset,
posthuset, politi stationen og kasernen, alle i bymidten, trods det var byen
rigere at se til end normalt.
Et kommunist hovedkvarter var påbegyndt, men
skulle nu på tiende år færdig gøres som
butikscenter, bygningerne stod i råstøbt beton, tre mand og en
lastbil arbejde på sagen.
|
Tombul Dzamija Moskeen skal
besøges, den er højt besunget i rejsevejledningerne som meget
flot, det har den også været, men det er tydeligt, at det
tilbageværende tyrkiske mindretal fattes penge til vedligehold, der
vil ikke gå mange år, før den er livsfarlig at
færdes i.
End ikke knuste ruder skiftes.
|
Nu går turen ud af byen med kurs imod Madara
Rytteren, troede man da.
Ved vejarbejde er omkørsels skilte ikke det, der bruges mest, vi
røg på afkurs parallelt med jernbanen, men på den forkerte
side.
Vejen blev ringere og ringere, den førte forbi noget
faldefærdigt stenindustri med transport bånd monteret oppe
på vaklende søjler, båndet taber ofte sten, derfor
går en gut nedenunder, uden hjelm, og samler op i en
trætrillebør med jernhjul.
Vejen fortsatte ud igennem en losseplads, hvor sigøjnere gik og
klunsede, meget praktisk lå deres huse ikke ved pladsen, men på
møgdyngerne, med alle salgs husdyr susende rundt foran husene i
indhegninger af varierende kvalitet.
Huse var så meget, en samling af plader, bilsider, pap, sten og
brædder.
Vejen ender blindt, det må sigøjnerne vide, kablet holdes derfor
stramt tilbage gennem "byen".
Efter at have fundet den sande vej, findes Madara
Rytteren også, et relief hugget ind i selve klippen 30-40 meter oppe,
desværre er der i restaurerings øjemed sat et stillads, så
se relieffet ordentligt, eller fotografere, er umuligt.
Der høre sækkepipe
spil længere henne, hvor der ligger nogle huler, man bruger som
udendørs scene om sommeren.
|
Her
står en gut med skiftevis fløjte og sække pibe.
Han sælger også sine hjemmelavede fløjter, den
største og flotteste koster 30 Leva, men så følger der
også et minikursus i fløjte spil med, hvorunder der
lægges særligt vægt på den rette placering af
gebisset, når tonen skal frembringes, egne tænder haves, gebis
haves ikke, kurset måtte ændres en del.
|
|
Vejen går nu tilbage over bjergene til feriebyen, undervejs standses
ved et lille traktørsted, flittigt brugt af lastvognmænd.
Her købes bulgarske fårefrikadeller, de smager som kun "vor
mor" kan lave dem, det er forresten også det, hun står og
gør, det var det bedste lokale mad i begge uger.
Vi har sat et mål, så vi snupper den store vej fra Burgas /
Sofia indtil Kazanlak, på denne vej har dødsforagten fået
endnu en skrue, det er faktisk meget anstrengende at køre på en
vej, hvor der konstant kræves den grad af opmærksomhed over for
alt og alle.
Selv om det generelt er en god vej, tager de ca. 150 kilometer alligevel fire
timer, grundet bypassager og den tætte
trafik.
Sætte farten ned, det medfører kun de mest fantastiske
overhalinger, hvor det oftest er den overhalede, der hele tiden må give
sig, de andres biler er simpelthen tungere, ved en enkelt lejlighed smagtes
sejrens sødme, over for en Trabant !
Det er en lise at komme til Kazanlak, hvor kørestilen kun er hysterisk
by, her drejes nordover, imod Shipka.
|
I
Shipka by ligger en kirke i russisk stil med blanke guld løgkupler,
den ses langt sydfra, og er bygget af bulgarerne i taknemlighed, og minde
om, de 200000 russiske soldater, det kostede at
smide 32000 tyrkere ud af Shipka passet ca. 1300 meter over havet i 1878
befrielses krigen.
|
Så
mange som muligt af de faldne russere er begravet i krypten, kirken er
usædvanlig velholdt, det må være et værdsat minde
og en klar turist attraktion.
Det koster ekstra at fotografere, endnu dyrere med video, men da man
ikke må blitze, kunne det ikke lade sig gøre i den dunkle
belysning, vi køber de færdige billeder, lidt smart !
|
|
Der fortsættes op imod selve passet, desværre hindre de mange
træer, at man rigtigt kan nyde udsigten fra vejen, men en ting kan
imponere, de meget lange og slanke, lige bøgestammer med kronen helt i
top, der har rod længere nede på skråningerne, de skal jo
have kronerne lige så højt op, som de træer, der har rod
højere oppe, en møbel snedker ville savle.
|
Ved
passet findes et mindesmærke, hvor man kan komme op og nyde udsigten,
det lukker 17 00 , vi kommer 16 50
, det smuttede.
Udsigten er nu også fænomenal ved siden af mindesmærket,
man forstår, det var lidt svært at smide tyrkerne ned herfra
før flyvemaskinens tid.
|
Herefter fortsættes imod Gabrovo, der
skulle ligge et arbejdende frilandsmuseum, Etar
museet, med et hotel i gammel stil i baghaven.
Skiltene er som normalt, efter lidt køren
rundt findes målet, et meget nostalgisk træhotel med et lille
vandfald i baghaven, og udsigt over museet lige uden for vinduet.
Prisen bliver $ 30, hotellet er officielt enstjernet,
klart for lidt idyllen og værelses standarden taget i betragtning, men
det var svært at gøre sig begribeligt, først med
hænderne lagt under kinden, forstod de, at vi ønskede et
værelse.
Her spiste vi også på en "Mexaha", men trods
parløren endte det med vest Europæisk grilstegt
kylling !
Næste formiddag går i museet, det kan anbefales, men det kan
også anbefales at holde hus med souvenir pengene !
Der
er alle slags gamle håndværk, der fremstilles super flotte
ting, bageri, vanddrevet træ drejeri, skind hattemager, en
træskærer, skomageren og guldsmeden mangler ikke, en lille
vandturbine driver spindemaskiner og en vævestue.
|
|
|
Der
findes to vaskemaskiner drevet af vandkraft, vandet ledes skråt ind i
et fad med slots i siderne og kludene kører rundt af sig selv.
Folk kommer med deres uldtæpper fra landsbyen for at få
vasket på museet, mod betaling !
|
For
de tekniske interesserede, f.eks. mig, er der også ting at se
på, alt maskineri i Bulgarien ser ud til at være drevet af
vandkraft i gamle dage.
Der findes både simple vandmøller, som i Danmark, og ret
avancerede små vandturbiner, der i dette tilfælde drev et
spinderi, maskinerne er ikke ret meget forskelligt fra de spindemaskiner,
jeg har set på selv moderne paknings fabrikker !
|
|
|
Byggefolket
kan også finde noget at kigge på, alt byggeri foregår i
gammeldags stil, og med gamle værktøjer, der arbejdes dagligt,
men det er ikke til at forudsige, hvornår pauserne falder
!
Udsmykninger af træværk og så videre er i klassisk stil.
|
Turen går videre imod Sevlievo i nord, derfra et smut imod vest,
så ned til Troyan, hvor der skulle fremstilles en hel del kunst
håndværk.
Det ser vi nu ikke meget til, men finder dog to fyre, der fremstiller
billedskærer kunst, her købes en bulgarsk maske.
Herefter går det sydover, trægrænsen passeres, det er en
naturoplevelse for fladlands borgere, at se det meget bratte skift i
vegetationen.
Der er mange vejarbejder igang på
hovedvejene, på store skilte forkyndes at man med glæde og
stolthed modtager dette eller hint stykke vej fra EU med
færdiggørelses dato, der endda ser ud til at holde nogenlunde.
Heroppe på Prohod passet, Balkans bjergenes højeste pas 1576
meter, står to fyre med en radiostyret model svæveflyver, der
flyves på hangen på bjerget.
|
Også
her er der bygget et kommunistisk kæmpe beton mindes mærke,
dels for frihedskrigen i 1878, dels fra den anden befrielse i 1944, et
årstal på hver side, dette monument vedligeholdes ikke,
betonstykker drysser ned fra toppen, og marmorplader fra siderne,
monumentet er hult med indvendig trappe, så forfalden at brugen
må frarådes.
Igen udsigten er fænomenal, dog lidt
skæmmet at årstidens dis.
På vejen ned imod Kurnare møder vi nogle drenge på
vej til fodbold i Troyan, deres bil koger, de får det halve af vores
drikkevand, halvanden liter i flaske, ikke meget.
Resten af holdet havde vist taget den ordinære bus imellem Kurnare og
Troyan, det skulle de ikke have gjort, kampen er aflyst, for lidt
længere nede ad bjerget holder bussen.
Bag bussen er et par drenge ved at lægge de obligatoriske
"håndbremse sten" ved baghjulene, alle klapper omkring
motoren står åbne, i en stribe bag bussen flyder en sort
væske, muligvis et smøremiddel en gang, sandsynligvis er
motoren gået til de evige busruter.
|
Det var beregnet med et hotel i Karlovo, på vejen dertil fra Kurnare
findes et mægtig flot nyt airkonditioneret hotel uden for Sopot, det
ser dyrt ud, dog uden betydning, da det er optaget.
Hotellet i Karlovo er brændt ned, videre til Kalofer, her er hotellet
nedlagt, videre til Kazanlak, hvor vi flytter ind på Hotel Kazanlak,
trestjernet, $ 70.
Værelset er lille, sengene gode, badeværelset næsten som
på en middel dansk kro.
De har en flot restaurant, med en musiker, der har sejlet på både
Oslo og Harwich bådene i mange år, han oversætter
menukortet.
Det ender med Kawarma, en national gryderet lavet
af svinekød og lever, på de gode steder er den mildt krydret,
men med en hel chili peber i bunden, hvorfra smagen langsomt trækker ud
i retten.
Kawarma serveres i en lukket lerpotte, på de
gode steder tillige sammen med en underskål med en antændt sprit
flamme i.
Om natten erfares, at byen er meget lydt, al fulde mands råben og skrigen
reflekteres rundt imellem husene, det er ikke hotellets skyld, men opfordrer
ikke til et genvisit.
|
Næste
dag efterlades bilen på en bevogtet parkerings plads, mod betaling,
bogføring og det hele, imens der snuppes en tur i Kazanlaks
gågader.
Der læres igen lidt nyt, bagerbutikker som sådan findes
ikke, her om søndagen sidder folk, tilsyneladende umotiveret, uden
for en kælder nedgang, ved nærmere eftersyn findes to sorte, af
møg altså, gutter i kælderen, de ælter dej til
brød, når det er bagt, køber folk et brød og
går hjem, forresten poser bruges ikke, man tager det nøgne
brød under armen uanset vejret.
|
I
byens nordlige udkant findes Rosen Instituttet, hvor man skulle forske i
dyrkningen af aromatiske roser til olie udvinding i Rosernes Dal,
strækningen fra Karlovo til Kazanlak.
Plukke sæsonen er i juni, så vi så ikke en blomst, under
instituttet ligger der et lille museum omhandlende rosenoliens historie,
det er lidt mislighold, med gamle destillerier udstillet sammen med
transport beholdere, regnskabs bøger og billeder fra dyrkningen.
Alt i alt lidt kedeligt indtil vi ville se deres tilsyneladende åbne
forsøgs bede, så blev vi nemlig smidt ud !
|
|
|
Sidste
stop på vej ud af byen er Den Trakiske
Grav, lille, men med flot dekorerede kupler.
Det skal dog bemærkes, at graven er en kopi, den originale ligger
lige ved siden af, og er lukket samt konserveret for eftertiden.
|
På vejen tilbage kørte vi over Zagora
med Zagorka bryggeriet, den efter sigende mest
forurenede by i landet, det skal ikke bestrides, det stank i det mindste.
Det var den selvkørende del af turen, nu tog vi "kun"
på lokale udflugter fra feriebyen de sidste tre dage.
En dag sejlede vi i blæst til Nesebur, der er en by med en lang
historie lige fra den oldgræske tid.
|
Byen
har mange historiske huse, bygningsværker og ruiner, samt lidt
folklore.
|
|
Man
har forsøgt at restaurere ruinerne af et gammelt amfibieteater,
resultatet kan diskuteres, men noget måtte der gøres, for at
hindre yderligere nedbrydning.
|
|
|
Når
der bygges i Nesebur bliver omgivelserne for de gamle 1800 tals
træhuse nemt spoleret en smule.
Man får nemt en dag til at gå med disse bygninger og det
lokale etnografiske museum.
Der ud over er byen voldeligt over turistet, og fyldt med alt
sælgende platugler samt tiggende sigøjnere.
|
Båden har ikke fast sejlplan, så hjemturen foregik med den
lokale bus, det er billigt, 0,3 Leva, i bulgarske busser er der altid plads
til en til, uanset Rexona forbruget, sådan !
På busholdepladsen i Nesebur gik en bulgarsk tigger rundt, han tiggede
mad, og stod senere på samme bus, systemet er, måske uofficielt,
at bulgarske tiggere ikke betaler billet.
Vi fandt på at tage bussen til Burgas, den først ankommende
bus tog vi, forkert af igen, den næste havde et skilt med destinationen
i forruden, blot vendte teksten ind imod chaufføren, igen forkert, ud
ved næste stop.
Her nåede vi dog at opleve hvordan konduktøren
"ordnede" en smart tysker, der betalte med den største
seddel, i håb om gratis kørsel.
Om så alle andre skulle slippe gratis, gav hun sig tid til at
tælle byttepenge op, i så små sedler som muligt,
værsgo' den herre tæl selv efter, men det nåede han ikke,
han havde heller ikke plads til pengene i lommerne, sådan
!
Ved næste stop kom bussen til Burgas, men glæden var kort,
chaufføren kunne ikke rigtigt få koblingen til at virke,
så lidt efter erklærede han "bus kaput" og slukkede
motoren.
Nu er der det, at ved stoppestedet havde tre taxaer samlet sig, nogle skummelt udseende og ramponerede Ladaer, før
busankomsten underbød de aggressivt hinanden, helt ned til 8 Leva for
turen til Burgas, efter havariet var prisen pludselig 35 Leva, plus ukvemsord
råbt ud over gaden, når man vendte dem ryggen.
Lidt senere fandt vi selv en taxa, der for 45 Leva gjorde turen retur , og ventede de tre til fire timer, vi
var om at se på byen.
Der lignede alle andre byer, bortset fra jernbane stationen, der var under
restaurering med svære valnøddetræ døre, paneler og
gelændere, forsynet med messing kanter og gitre for vinduerne, her kan
DSB godt lægge sig.
|
Der
fandtes en fotograf, der portrætterede med an gammel udtjent Zenit,
og de gamle bliklamper fra oldemors tid, ligeledes kiggede vi ind i en
frisør salon, her holdes de gamle værktøjer også
i hævd.
|
Vi
tog en af Balkan Holidays ture til Sozopol og Ropotamo floden.
Det var en skuffelse, Sozopol ligner Nesebur, lige så over turistet,
på Ropotamo sejlturen var båden så overfyldt, og
bådføreren havde så travlt med akkorden, at man ikke
kunne nå at se noget af den udlovede natur.
|
|
På
Sozopol turen blev systemet med døds annoncer forklaret af guiden.
Det er simpelt, man klæber en side med den ønskede tekst op
på offentlige steder i byen, da mange ikke læser aviser.
Begravelserne foregår uden for byerne, det blev forklaret af guiden,
at man skulle have haft en ganske særlig død, eller
livsforløb, om man skulle begraves inde i kirkekrypten.
Det blev ikke forklaret, hvad strabadserne skulle bestå i, eller hvad
glæde man kunne have af en begravelse i krypten.
|
|
|
Uden
for byen findes de fattiges grave i ukrudt med det hele, de riges er lidt
bedre udrustet, alt efter familiens formåen og lyst.
|
|
Den sidste dag lejede vi et par cykler, og kørte til Elenite, en
kort men udmærket tur, hvor man ser naturen, man desværre
også bilerne, på en anden måde !
Praktiske oplysninger.
|
|
Pengesagerne.
Vi fik at vide, at man helst skulle tage kontanter med, gerne også
nogle D-mark, men danske kroner kunne veksles overalt i byerne.
Kreditkort dur ikke sagdes det, men Bulbank har efterhånden
kortautomater overalt i byerne, hvor Visa og Master card
kan bruges til kontant hævninger, de fleste virker, siges det.
Valutaen, Leva'en er frit vekselbar frem og
tilbage, men der er udførsels forbud, vi blev dog ikke checket i
lufthavnen.
Hyperinflationen er vist overstået, kursen holdt sig på 25 Leva
for 100 Kr. under hele ferien.
De bedst kendte danske penge var 100 kroner, med de fleste steder kendtes 500
lappen, det var derimod ikke alle steder 200 lappen genkendtes.
Det er nok nødvendigt at orientere sig om inflations forholdene ved
hvert besøg, så man ikke veksler for meget ad gangen, hvis
hyperinflationen skulle blive "genindført".
Alle hotel priser opgives i US $, men der kunne regnes om til, og betales
med, Leva overalt, så DM og $ behøvedes reelt ikke for tiden.
Vi har lært til fulde, at hotellernes priser intet har med
kvaliteten at gøre, men udelukkende bestemmes af antal officielle
stjerner, og hvor stor en by, det ligger i.
Desuden betaler udlændinge oftest cirka fire gange det, en bulgarer
skal betale på hoteller.
Hotellet i Silistra havde ikke to prislister, men
de to andre havde, den Bulgarske kom meget hurtigt væk fra vore øjne !
Benzin koster 1 Leva per liter, og fås ret mange steder, tankene er
afmærket på de lokale kort, billigste restaurant øl 1,5,
og dyreste 4 Leva.
Færdsels bøder får man også i Bulgarien, de har
mange slags politi, færdsels politiet hedder "KAT", og har
"huse" langs med hovedvejene, fartkontroller findes over alt, hvor
betjentene kan holde i skyggen, de virker !
Vi fik en fartbøde på 5 Leva for at køre 100 Km/t
på en stump motorvej end imod Burgas, kvittering var dog en umulighed
at opnå, desuden undrede det ret så meget, at to store lokale
Mercedes'er foran os gik fri, den slags kan der kun være en årsag
til.
Mindste lønnen, for dem der har løn, er 100 Leva per
måned, en servitrice i ferie området tjener 200 Leva, en
offentlig ansat læge 5-700 Leva, sådan til udvidet
forståelse af tingene.
Udlændinge er i deres øjne hovedrige, simpelthen.
Passet.
Man skal selvfølgelig have sit pas med, det er nøglen
overalt, ved hotel indcheckning, leje af bil (plus
DK kørekort), ja selv leje af cykel kræver pas.
Visum kræves ikke af turister på charter rejser, om der stadigvæk
kræves visum af individuelle rejsende vides ikke.
Man skal huske, at et dansk pas (med tilhørende familie
sammenførings muligheder) i de rette hænder er mere værd,
and rejsevalutaen plus eventuelle kreditkort, så man må
altid være helt klar på, hvor ens pas befinder sig
!
Passet bør ikke ligge synligt ved siden af tegnebogen i diverse mave
og dame tasker, det giver alt for nem adgang for uvedkommende, medens man
koncentrerer sig om nogle pengesager.
Bliver passet væk anbefales, at man begiver sig til Sofia og
kontakter den danske repræsentation der, for i fællesskab at
anmelde tyveriet, man skal hos politiet huske, at det altid var
tyveri, ikke noget som helst andet.
Sprog vanskelighederne kan være så store, at man nemt bliver
arresteret for at mangle sit pas, når man uden tolk prøver at
anmelde sagen.
En genudstedelse tager mindst to dage med alle formalia, lidt kedeligt den
sidste dag i ferien, for man kan heller ikke uden videre komme ud af landet
uden pas !
Rejsebøger og kort om Bulgarien.
Vi havde to bøger med hjemmefra, Politikkens Forlags "Turen
går til Bulgarien", og Lonely Planet's "Eastern Europe".
Begge er hver for sig udmærkede, særligt den første lister
hoteller ved seværdighederne, men kun der, den anden gennemgår en
masse ting.
Lokalt købte vi "Bulgaria The Black Sea
Coast", der især udmærker sig med
en masse fraser, og detaljeret menukort.
Alle tre har oversættelse imellem Kyrillisk alfabet og vest
Europæisk, men når man kaster sig ud i det med vejskiltene,
opdager man, at særligt syd for Balkan Bjergene, er de små
bogstaver ikke altid kopier af de store, der findes et ældre alfabet
små bogstaver, der mest af nationale grunde finder stadig større
anvendelse.
Flere steder kan man købe engelsk sprogede bøger omhandlende de
lokale seværdigheder, men man må forberede sig på, at
museums skilte med videre kun er på Bulgarsk.
Vi talte med en Bulgarsk historie studerende i feriebyen, der solgte
spiritus som feriejob, hun kunne heller ikke finde noget ordentligt om
Bulgariens historie og kultur på engelsk eller tysk, det havde hun
ellers lovet nogle skotske studiekammerater at gøre, når hun kom
hjem.
En ting savner man, en ordentlig liste over overnatnings muligheder, her
farer man simpelthen ind i byen og håber på det bedste.
Med hensyn til kort havde vi hjemmefra købt Kümmerly+Frey's
kort "Rumänien-Bulgarien" i 1:800000,
et ret "groft" kort at køre efter, men det bedste med hensyn
til topografiske detaljer.
Lokalt købte vi datamap's Bulgaria med engelsk tekst i 1:530000,
et bedre kort at køre efter, med de oplysninger en bilist
behøver, som foreksempel placeringen af
tankstationer, og det stemmer !
I de større byer kan man både i gadekiosker og på
hotellerne købe bykort, en ret god ide (!), men alle vejnavne og
seværdigheder på kortet er angivet med Bulgarsk alfabet, så
det tager en del tid med "oversættelse" til Europæiske
alfabet, før man kan finde noget som helst.
Samlet vurdering.
Om vi ville gøre turen igen, ja men på en lidt anden
måde, vi begik den sædvanlige fejl at ville se for meget af
landet på en gang.
Man bør begrænse sig, så der bliver bedre tid til de
enkelte lokaliteter samt til transport og eftersøgning af private
overnatnings muligheder, der må findes, det er nok blot os, der ikke
rigtig så os for.
Problemet med hoteller er, ud over prisen, at man ikke møder nogen
almindelige folk, og dermed ikke får et helt rigtigt indblik i
forholdene.
Arrangerede turistture gider vi ikke mere, feriestedets strand heller
ikke, så hellere leje bil i hele perioden og køre til en eller
anden strand, de lokale bruger.
Bulgarien er utroligt spændende at rejse i, det har været en
stor oplevelse, med erfaringerne kan det sagtens blive endnu bedre.
Rutekort over den første rundtur i nordøst
Bulgarien.
|
|
Rutekort over den anden rundtur, midt Bulgarien.
|
|
size=2 width="100%" align=center>
Retur til Arnold's hjemmeside.
Du er læser nummer siden
01/11/99.
Skrevet
05/11/1999 og revideret 01/08/2001
|