Ferie i
Rumænien
Retur
til Arnold's hjemmeside.
[ Braşov | Flyvepladsen | Sighişoara | Copşa
Mică | Sibiu |
Transsylvanske
Alper ]
[ Praktiske
oplysninger | Kort over turen i
Transsylvanien ]
En rundrejse i sydøst
Transsylvanien.
Vi fik lyst til en efterårsferie, og havde i lang tid tænkt
på Rumænien med første og sidste overnatning inkluderet i
rejsen som et "fly and drive" arrangement.
Rejse tidspunktet sidst i september valgtes på råd fra
rumænere, der mente, at sommeren var for varm for nordboere som os; vi
burde komme om april/maj eller september til først i oktober. De har
helt ret, sommer besøg har jeg, som andre i 1982, prøvet sidst i
halvfjerdserne (i Ceausescu tiden).
Sprogmæssigt er der færre problemer i Transsylvanien end andre
steder i Rumænien, rigtig mange taler en art tysk, der stammer
tilbage fra saksernes eller det østrig-ungarske riges tid, og ret mange
taler engelsk. Forbindelsen til den saksiske fortid er så kraftig, at
alle væsentlige Transsylvanske byer har både et Rumænsk, et
Tysk og et ungarnsk navn, det sidste står dog sjældent på
skiltene.
Efter en undersøgelse af de få færdige arrangementer
valgte vi en rutebillet til Bucharest Airport uden hotel, med
udlejningsbil bestilt hjemmefra. Flyrejsen foregår med Cimber
Air , et lille Dansk selskab, der har en daglig (præcis !)
returflyvning fra Kastrup, med en Canadair CRJ200, særdeles komfortabelt.
Det er ikke fattigmands selskabet vi rejser med, selv om
vi kun har billigste economy billeter får vi morgenmad på
udturen og en mindre frokost på hjemturen. Servicen var ens for
alle. |
|
Vel ankommen til den nydelige Bucharest Airport ser vi den første
forskel på "Ceausescu tiden" og nu, paskontrollen foregår hurtigt
og venligt, den gamle skik med par tilfældigt efterladte dollar
sedler i passet for at komme igennem den samme dag, er totalt aflyst.
Toldkontrollen er ligeledes som alle andre steder i Europa, den gamle stil
med bevæbnede soldater, skyder under næsen og toldere der brutalt
roder alt igennem for at finde våben eller bibler (!) er ligeledes pist
væk.
I lufthavnen findes der en lang række små bil udlejnings selskaber
med nyere biler, der alle er billigere end "de store", men fra en tidligere
forretnings rejse vides, at deres kontrakter kun er på Rumænsk.
Af den grund valgte vi at leje hos en af de store, der jo
også acceptere almindelige kreditkort, det koster nok € 100-150
ekstra inklusive alle ekstra tyveri og anti bilbule forsikringer, buler
får man nemt i rumænien, vi gik dog fri. De har ikke mange kunder i
forretningen, kun en foruden os, alt går meget langsomt, meget
korrekt og meget venligt for sig !
Bilen var som sædvanligt større end vi havde tænkt os, Ford
Focus versus Polo eller lignende, men til den samme bestilte pris. Det er
dyrt at leje en ny bil i Rumænien, cirka € 720 for de 6 dage. Ved
tilbagekomsten skulle vi afregne i US$, da vi brugte Diners (??), 1½
måned gik, før regningen var på kontoen. Efter
således at være blevet $ spekulanter en tid, håbede vi på
det værste for USA's økonomi, US$ faldt da også lidt i
perioden !!
|
Så kører vi, kursen er sat via Ploiesti ad den "gamle"
smukke vej 1A til Braşov (Kronstadt), den første by vi vil se
på.
Der er klar fattigdom at se langs vejene, især hestevognene, der
dog i modsætning til dem vi så i Bulgarien i 1999, alle har gummihjul, ikke
altid ens hjul, men ens på hver aksel i det mindste.
De unge mænd kan endog finde på at køre om kap med dem,
de arme heste må tåle svær pisk !!
|
Nogle må erkende, at de som ager med stude, også kan
komme frem, endog på faste hjul.
Der er orden i sagerne, alle slags køretøjer er
registrerede med nummerplade agter.
Forresten, når man ikke skal bruge sin hest mere den dag,
overlades den til egen græsning, uden hegn og tøjr, den
går simpelthen løst rundt.
Der findes skam adskillige andre trafikale hindringer; midt ude i
skoven ser man pludseligt et advarselsskiltet "ko". Selv om man ikke
rigtigt kan se, hvor den skal komme fra her, er skiltet gældende,
pludseligt rundt om et sving er de der, de interesserer sig kun for
kohorn !
Får og geder er den almindeligste animalske hindring, de meget
omtalte brune
bjørne
så vi intet til. |
|
|
Også selve vejenes tilstand er en hindring, selv om hoved
strækningerne er i betydeligt bedre stand end i Bulgarien, så optræder huller uden
større varsel bag uoverskuelige sving og bakketoppe, dertil skal
lægges jernbane overskæringerne, det er ikke altid
mellemrummet mellem skinnerne er "fyldt ud".
Forlader man hovedstrækningerne ude på landet, skifter
billedet totalt til i bedste fald ødelagte asfaltveje over til
rene jordveje, begge typer vej er med åbne render ved siderne som
offentlig kloakering i landsbyerne.
Vejarbejde forekommer ofte (tiltrængt), afmærkning og
trafikkontrol kan være med lyskurver som her hjemme, med manuel
flagkontrol ved enderne, et enkelt skilt eller flag i vejsiden, eller
slet intet.
I sidste tilfælde er der blot pludseligt et hul og et (over)modigt
arbejdssjak lige rundt om hjørnet !
Selv om det ikke mere er almindeligt, mangler kloak & brønd
dæksler ind imellem midt på vejen, normalt har flinke folk
sat en stor gren med mange kviste i brønde uden dæksel som
markering, men ikke altid.
|
Signaler som blinklys og lyskurver findes som sædvanligt, de ikke
bare virker, de respekteres !
Jernbane bomme ser skumle ud, de virker generelt langs hovedstrækninger,
ved mindre veje ser man sig selv for trods bommenes tilstedeværelse.
Rumæneres måde at køre på er en anden sag, alle
motoriserede har stor antipati mod døden i sotteseng (lyder heller ikke
spændende), det prøves derfor af al magt undgået. Køre
efter de "danske regler" (hastigheds
grænsen plus 29%) dur slet ikke her, man følger med trafikken
eller giver anledning til de mest fantasifulde overhalinger uanset trafik
forholdene, det er så høns, får, geder, unger og
kællinger hvirvler i luften.
Imens der blinkes ud, foregår vognbane skift på hollandsk maner,
ens vej rettigheder sidder simpelthen i den mulige totalvægt plus det
personlige mod; og dog; det er ikke så galt som i Napoli, hvor
man bevidst skubber til hinanden, dersom en og anden ikke rigtigt er
hurtig nok.
Kørestilen bringer minder om en sjov ting fra "Ceausescu tiden",
hastigheds grænserne dengang var afhængig af motorens
størrelse. Huskes rigtigt hed det under 1100 ccm = 70 km/t; fra 1100 til
1800 ccm = 80 km/t; over 1800 ccm = 90 km/t; i alle tilfælde var
grænsen dengang 60 km/t i byerne. Forklaringen kendes stadig ikke, men
jo større partipamper, jo større bil vel sagtens. Vi knægte
kørte dengang i en Granada med 3000 ccm, altså intet problem.
Motorcyklister måtte nøjes med 50 km/t !!
Tre ting af de hensynsfulde overrasker dog, man er meget forstående over
for hestevogne, fodgængere i fodgænger felter er absolut
fredede (uden for der imod !!!), man blinker ud fra vejsider og holdepladser,
det sidste skal dog forstås som, når en dansk bybus blinker ud
uanset størrelsen på køretøjet.
Kører man om natten, skal der lys på. Godt så, men hvis kun
højre blinklys virker, ja så bruges det som oplysning, med
den normale hastighed i behold. Den slags må man hellere indse i rette
tid, eller kun køre om dagen.
|
Benzin kan fås overalt, koster cirka € 1 per liter,
hvilket er dyrt lokalt (en offentligt ansat læge skulle tjene
cirka € 250 månedligt, en almindelig gennemsnitlige
månedsløn er cirka € 120). Det er ikke som før,
hvor der nok var tank stationer, men ikke altid benzin på dem.
Alternativ betaling som før i tiden, hvor en stang amerikanske
cigaretter kunne købe en tankfuld selv på en tom station,
findes ikke mere. |
Der er mange flotte ny biler, men de mange gamle biler, hestevogne og
oksekærrer tyder på en vis fattigdom, generelt er bilparken, og
specielt lastbilerne, i langt bedre stand end i Bulgarien.
Mange huse og gårde i landsbyerne langs med vejene er dog ganske enkelt
ubeboelige efter dansk standard, uanset ens sociale
tilhørsforhold.
Men, samtidig er der en hektisk foretagsomhed i byggeriet alle vegne, der
bygges huse, moteller, butikker og så videre, langs med
hovedstrækningerne er det intet problem at finde overnatning.
Det der bygges, er i mange tilfælde endog særdeles nydeligt.
Arbejdstilsynet
ville dog få et samlet slagtilfælde, dersom de kom på
byggeplads inspektion her.
Der er ikke mangel på
byggematerialer, forretninger med den slags findes overalt, de har alle typer
varer, alt kan købes, blot man har penge.
Modegenstande fås også overalt, vi er ganske sikrer på, at det
er de "originale" varer strøg butikkerne fører, prisen er derefter.
Bortset fra forskellen på arbejdsløn og skatter koster de et
beløb, der nemt kan sammenlignes med det kendte, hvilket er meget dyrt
lokalt.
Imidlertid ser det ud til at være ganske vigtigt at vise det,
hvis man kan overkomme at være med på moden iført
ægte varer.
Nu er det ikke sådan, at alt er snehvid moral i rumænsk
butiksliv, selv for ikke stedkendte som os er det ganske let at finde
mere listige udsalgssteder.
Al slags moderne elektronik og isenkram findes alle vegne, prisen er
som tidligere nævnt kun moderat billigere end i Danmark, det
hindrer dog ikke folk i byerne, især unge (med penge), i at
lufte mobiltelefoner og andet i fuldt normalt omfang.
Den forvente mangel på lov & orden er fraværende, vi
føler os meget mindre udsatte end under vores tur rundt i
Bulgarien, man slapper hurtigt af i byerne, faktisk ser man sig mere
over skuldrene i en fredelig by som Milano !
Penge automater findes overalt i byerne, ingen tager notits af brugen
af dem; i Bulgarien i 1999 stod folk bag ved os i en halvcirkel og
kiggede, ret ubehageligt.
Nu skal det siges, at almindelige slyngelstreger vanskeligt kan
udføres åbent, i byerne er der patruljerende betjente
overalt, det er som om, hele det gamle Securitate eller (Departamentul Securitatii
statului) er blevet iklædt almindelig uniform og sendt på
gaden, de ligner ikke folk, der forstår en spøg. Gutten
her er dog næppe gammel nok til at være tidligere Securitate
mand.
Butikker med eftertragtede varer har egne uniformerede
sikkerhedsvagter, dog uden skyder i bæltet. |
|
|
|
Med hensyn til penge, så så har National
Bank of Romania "revalueret" den rumænske Leu ved at fjerne fire
nuller og udgive ny sedler. Resultatet var to serier af pengesedler, hvor 1
ny Leu (RON) er lig 10000 gamle Leu (ROL), hvis gyldighed udløb med
december 2006, indtil da måtte man bare holde hovedet koldt i betalings
situationer.
Det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det; men disse to sedler
har samme værdi i handel & vandel; de ny sedler er dog ikke så
slidte endnu.
De ny Lei (RON) deles i mønter, Ban (= 0,01 ny Lei) eller Bani, hvis man
har flere af dem.
Sedler og mønter var nu intet problem, alle handlende vi
mødte, var både meget venlige som alle andre og meget
omhyggelige med at forklare forskellen.
1 RON var cirka lig med 2,12 Kroner ved brug af kreditkort, men i
lufthavnen veksles der til kurs 2,48. I modsætning til gamle dage
kan valutaen veksles frit i Rumænien, Leu handles
ikke uden for Rumænien, og der er udførsels forbud.
Desværre er tilbagekøbs kursen i lufthavnen ringe, en
ligegyldig dyr souvenir er et bedre køb.
I princippet kan man veksle penge alle vegne i enhver bank og
vekselkontor, men det skulle vise sig, at kun en bank i Transsylvanien
vil veksle danske penge, resten vekslede kun £, $ og € ! Vi
vekslede i Banca Commerciala Romana til kurs 2,21, som med alle
andre officielle forretninger går det meget korrekt og langsomt
for sig. |
|
Alternativet er at hæve på kreditkort i en af de mange
automater, det koster normalt 50 Kr. i gebyr på danske kort, uanset
beløbets størrelse.
Sortveksling som i gamle dage kendes i praksis ikke mere. Dengang kendtes en
sortveksler i Braşov på, at han var sort, Ceausescu havde en masse
afrikanske studerende stationeret i byen, han var måske også mere
på talefod med folk som Idi Amin (uha)Dada Oumee end så mange
andre.
Altså, er man historisk (og måske socialt) interesseret, er der
ikke noget at betænke sig på, Rumænien skal man se.
Rumænien er langt sikrere end det sydlige Italien med sine
daglige røverier på
åben gade ved højlys dag i byerne krydret med lokale beboeres
opbakning til røverne og garneret med udueligt / korupt politi.
Det føles nærmest som om, alle rumænske banditter er rejst til
nordvest Europa !
Vel ankommet går hoteljagten ind, da solen er ved at gå
ned, vi kører forbi hotel Aro Palace, fem stjerner, kors hvor
ser det ringe ud udefra, endnu ringere end i "Ceausescu tiden", vi må
videre.
Lidt længere nede af samme gade, Eroilor B-dul, finder vi hotel
Capitol, der kun er trestjernet. Nu var
det ofte sådan i de gamle østlande, at stjernerne kun hang sammen
med prisen, ikke standarden (og da slet ikke rengøringen), altså
ind og høre på et værelse.
Det var OK, 152 RON per nat for et dobbeltværelse, men for en nat
kun, vi havde ellers tænkt os to nætter. En overraskelse fik vi,
receptionisten spurgte om det var med morgenmad, men hun indikerede på
en måde, at det ønskede hun ikke at sælge. Det var godt, men
for dyrt, 180 RON for to (!!), vi skulle hellere gå om i gågaden og
finde selv den dyreste restaurant, det var meget billigere !
Om morgenen tog vi hende på ordet, OK, dyreste sted, restaurant
Ambassador, 60 RON for to !
Under morgenmaden nød vi det arbejdende folk i form af to svende, der
bar tegl til et større arbejde langs gågaden, hjælpemidler
havde de intet af, de brugte samme standard i arbejdstøj som de fleste,
nemlig tilfældigt gammelt tøj.
|
Det næste hotel blev Coroana i Str Republicii, to stjerner,
180 RON per nat inklusive udmærket morgenmad, igen er
betjeningen overordentlig venlig.
Standarden var reelt ens, slidte senge, delvist ødelagte,
delvist åbenbare vinduer, nogle lamper virker, badeværelset
er gjort nogenlunde rent midt på gulvet, dog var
Capitols bad OK, men intet vedligehold er sket nogen af stederne
de seneste år.
På den anden side, er der sket vedligehold, kan man kun gisne om
tilstanden før !
Udsigten fra begge hoteller værelsers vindue var som under
resten af turen, baggårde og tage er i svært til ekstra
svært forfald.
Vi skal ud at se
på byen, grundlagt af sakserne i tolvhundrede tallet, i det
første skriftlige materiale kaldes stedet Corona, og lå
hvor den sorte kirke nu ligger.Som den vigtigste indfaldsvej til
Transsylvanien (landet hinsides skovene på Rumænsk) og med
gode handels privilegier forblev det en rig by op til kommunismens
overtag.
Det er ikke det samme som fredelig eksistens, allerede i det
fjortende århundrede forsøgte tyrkerne sig, hvorfor byen
blev svært befæstet igennem en firehundrede år lang
periode, kronen på ødelæggelser kom i 1688, hvor byen
var inddraget i krigen imod Østrigerne, og nærmest
brændte ned, samtidig med pest udbrød.
Det kan ses under en fodtur igennem byen, at den efter
|
hver krig blev genopført i al sin fordums glans,
men dog aldrig helt som før.
Der er fantatisk mange, nu private, tidligere flotte bygninger at
finde, desværre er de ret svært misligholdt, faktisk har
der ikke været prioriteret vedligehold i hele kommunisttiden, ja
selv mindre træer kan få lov til at gro uantastet i
gesimser og tagrender. Adskillige steder i den gamle by repareres
på
|
|
|
veje og fortove, sagde i skurvogne ?? NEJ da; svendene spiser
frokost siddende på nogle sten. Under turen rundt i byen
så vi igen de tidligere nævnte tagreparationssvende, man
bruger helst ikke stilladser og udvendige stiger, i tredie sals
højde kravler man blot ud af en udluftning på det
morgenvåde og glatte tag, og går igang, endnu en sag for
Arbejdstilsynet.
Materialer bæres op indvendigt i huset, og langes senere ud af
hjælperen.
|
Immervæk, det er en fantastisk følelse at gå igennem byen
og forestille sig det rige handelsliv i fortiden.
Det er ikke mindre fantasi fuldt at gå en tur langs de gamle
fæstnings værker omkring byen, det har været rimelig
vanskeligt (og farligt) at være uvelkommen gæst her.
Det var nu kun sakserne og deres ungarske alierede, der kunne nyde godt af
byens befæstning i gamle dage, rumænerne måtte bo uden
for, og betale hver gang de skulle ind i byen for at sælge deres
produkter, og det endda kun til fastsatte tider.
Boede man uden for murene, havde man tilmed den særlige fornøjelse
at være imellem diverse angribere og byens forsvarere, så er det
med at få valgt, hvem man helst vil hugges ned af !!
Vi går ned igennem gågaden og standser på den centrale
plads Piata Sfatului, selve
pladsen er restaureret med alt til faget hørende i form af bænke,
springvand og fliser. Mange af de nu private bygninger er under en eller
anden form for reparation, det er dog typisk butiksfacaderne, der får,
murene oven over glemmes ofte, sammmen med de engang så flotte
gesimser.
Midt på pladsen ligger det gamle rådhus, der er virkelig
flot restaureret, hvilket i de fleste tilfælde gælder de
facader, det offentlige har interesseret sig for.
Ved det nord østlige hjørne ligger en (syd)tysk restaurant,
der skulle være ganske fantatisk, priserne var ihvertfald tyske,
maden var faktisk en smule flad i smagen i værste turist
tilpassede stil, men vinen god; dog alt i alt skuffende.
Så spiste vi bedre 200 meter mod nordøst af gågadens
sydøst side aftenen før, til en brøkdel af prisen. |
|
|
Nu vi er der, skal vi selvfølgelig se den berømte sorte
kirke "Biserica
Neagra", der skulle være blevet farvet sort under en brand i
1689 påsat af østrigske soldater.
Helt sort er den nu ikke, vejrets omskiften gør lidt over
årene, urimelig svært misligholdt er den, det gælder
især udvendig udsmykning og taget. Der er skilte på murene
fyldt med advarsler imod nedfaldende tegl og andet
løsøre.
I den udstilles flotte kostbare tyrkiske tæpper, og man er under
konstant opsyn, lige som der findes en montre med kirkens, og delvist
byens, historie. |
Der ligger adskillige skoler i den historiske bydel, Braşov er en
universitets by, men også hvad der i Danmark ville være almindelige
folkeskoler, kigger man ind af skole vinduerne, finder man ikke altid
interiøret væsentligt ringere end i Danmark, men der mangler nok
nogle hjælpemidler.
Noget har de dog, Danmarks
Lærerforening burde klart være gul-grønne af misundelse
over diciplinen.
Vel tilbage på gågaden ses
(eller måske snarere høres) et andet syn, en mand uden ben har
fået bevilget en lædersæk omkring underkroppen, hænderne
er omviklet med læder strimler, der mest af alt minder om gammel romersk
eller antik græsk bokseudrustning.
|
Den uvante lyd er manden, der ved hjælp af disse midler tager
et slæbende hop fremad ad gangen med underkroppen, det er hvad
hjælpemidlerne rækker til for fattigfolk her. Han er på
indkøb, han bærer en (kort !) skuldertaske !!
En anden yngre mand har fået en gammel elektrisk rullestol, han
har helt synligt opbakning af venner (eller familie) med penge, den ene
kører Mercedes, og driver tilsyneladende en bar på Piata
Sfatului.
Den sociale
velfærd får vi snart endnu et indblik i, et stykke nede
af gågaden står en masse ældre i en alen lang kø,
der bølger sig ind af en faldefærdig port og ditto
baggård.
Der ligger et kontor, hvor man efter fremvisning af identifikations
kort, og en masse sirlig stemplen udbetaler mindre beløb, folk
takker underdanigt og går igen. Pension eller socialhjælp
??
Rygterne siger priserne, men ikke pensionerne, udvikler sig her; det er
dog ikke kun pensionisterne der har problemer, der er langt, langt, hjem til
vores bistandslov ! |
|
Braşov ligger med ryggen imod bjerget Tampa,
hvor der går en svævebane op cirka midt for den gamle by, udsigten
er normalt fantastisk, men i dag er en diset dag, desværre.
Vejen derop går ad Castelului, hvor vi kigger ind i adskillige
misligholdte baggårde, og finder et velduftende bageri, men kors i kahytten hvor var det
møgbeskidt, svampe groede forskellige steder og sort fluidum sivede ned
af væggene (vi har sikkert spist brød der fra til morgenmad), de
så meget trætte ud ved synet af et kamera, den gik ikke Granberg
!
Tilbage til sagen, det kan varmt anbefales at tage svævebanen (bygget i
Milano !) op på bjerget og nyde udsigten.
Der findes en restaurant, den "fine" indvendige del er med udsigt over byen,
terrassen er desværre placeret bag bygningerne i stedet for på
taget, ØV.
På vejen tilbage til hotellet går vi langs med den
nordøstlige bymur, der er under restaurering, nok mest til ære for
turisterne, for det ser ikke særligt originalt ud, det der foregår.
Et af de gamle fæstnings tårne på samme strækning skal
vist også ordnes, det er i hvert fald gravet ud indvendig. Der arbejdes
ganske sindigt og velovervejet.
Når man er i Braşov eller omegn, forventes man
besøge Bran
befæstningen, for det er jo som bekendt Draculas (Vlad Tepes) slot, ikke
sandt ?
Nej, Bran
markedsføres som Draculas slot, blot fordi det ligger i bekvem
afstand fra Bucharest, er i forholdsvis god stand, og ser dramatisk ud
!
Vlad Tepes belejrede Bran i 1460 og måtte siden gemme sig der
for tyrkerne i 1462, det var det !!
Han var søn af Vlad Basarab,
konge af Valakiet,
der fik tilnavnet Dracul (djævel) for sit medlemskab af
Drageordenen, og måske også lidt for sit justits
væsen. |
|
Navnet gik i arv, Dracula, også medlem af
Drageordenen, er altså djævelens søn, født i 1431 i
Sighişoara, navnet kan dog også komme fra "Draculea", dragens
søn, og siden fordrejet til Dracula.
Han kom til langt at overgå faderen i grumhed og vildskab. Tilnavnet
"Tepes" (spidderen)
fik han for sin foretrukne henrettelses metode, han lod sine uheldige
delinkventer spidde bagfra delvis på
langs igennem kroppen.
Udført fagmæssigt
korrekt var metoden uden
større indre blødninger, man fik så god dags tid med pæn
udsigt til at tænke over det smarte i sine handlinger.
Mindre forseelser (små tyverier) var nok til at få røven
på komedie, ved større forseelser blev sagen sat på spidsen
for hele byers befolkning, især sakserne i deres befæstede
byer.
Ved slige lejligheder kunne Vlad finde på at lade dække op til
taffel for sig og sine mest tro officerer og soldater foran henrettelses
pladsen for underholdningens skyld under middagen.
Vlad Tepes holdt altså en streng justits uden naivitet overhovedet, en justits nogle ville misunde.
Den gode Vlad havde også enkelte ærgrelser med nogle tyrkere,
sultan Mehmet 2 var for eksempel ked af
manglende skatter, og sendte atter en hær imod nord; men ved Targoviste
stødte den tyrkiske hær på en 2 X 3 Km lang dalstrækning,
med 20000 spiddede tyrkere og bulgarer, de tabte modet.
Draculas regeringstid over Valakiet (han var ikke konge i Transsylvanien) blev pinlig
kort, fra 1456 til 1462, hvor han mærkeligt nok blev forrådt til
(og fanget af) sakserne, der letsindigt nok kun holdt ham i husarrest til
1474 i Visegrad. Efter løsladelsen genoptog han som forventet kampen mod
tyrkerne, genvandt tronen i 1476, blev snigmyrdet samme år,
kroppen blev begravet ved
Snagov og hovedet sendt til den tyrkiske sultan for offentlig udstilling
på stage.
Det rigtige " Draculas
slot " i øvrigt ?
Det var Poienari borgen ved Arefu,
der ligger nøjagtigt så vildt og
utilgængeligt, som filmene giver indtryk af med en meget lang
trappe der op, og for
langt fra Bucharest til en dages turist udflugter.
At denne strenge herre gav Bram Stoker ideen til at
kombinere Vlad Tepes og Transsylvanien til Dracula i sine vampyrfilm er en
anden sag, ikke uden baggrund i den lokale
folketro med hensyn til levende døde og andet troldvæsen i
middelalderen
og selv op til i dag i
Marotinul de Jos !!
Film eventyret udnyttes, og søges
udnyttet yderligere, overalt i Transsylvanien i turist øjemed, i
stedet for at "håndhæve" landets sande historie, der ellers rummer
al mulig ønskelig spænding.
Vampyr legenden opstod, da Vlad Tepes blev løjet død i et slag,
hvorpå konen begik selvmord.
Det tændte hans vrede imod gud, han indgik derfor en pagt med
djævelen om evigt liv med evnen til at se sin kone i enhver
kvinde, men med vampyrens behov/evner som prisen.
Da vampyrer kun kan være sammen med ligedannede, må de damer
altså gå til biddet !!
Det var planen at køre til Sighişoara på trediedagen,
vi lagde vejen forbi flyvepladsen i Ghimbav, hvor også IAR Eurocopter bor, skiltning findes ikke,
man vejledes af lokale og af faldskærms springere fra Aeroclubul Ghimbav (hjemmesiden siger
desværre ikke meget).
|
Springerne sættes af fra en Antonov AN-2, verdens
største enmotorede
biplan.
AN-2 fløj første gang i 1947, men ligner noget fra
trediverne, altså fra den gang rigtige
mænd med nerver af stål fløj fly af træ og
lærred.
|
Sådanne mænd
findes stadig enkelte steder i Danmark, har du lyst til at flyve selv, så
prøv KF.
|
Adskillige af springerne ramte mærket, til
behørige klapsalver.
Efter springene var udført, og alle springerne landet, startede et
mindre airshow med maskinen.
Flere lowpass langs og på tværs af banen blev afsluttet med
stall
turns først den ene vej, så den anden vej, alle med
opretning direkte mod "publikum", klub kammeraterne altså.
Efter landingen blev de to meget svedige piloter behørigt hyldet
med klapsalver, flyet styres nemlig med "fly by wire", stålwire
altså.
Det kræver derfor to voksne mænds samlede kræfter at
udføre manøvrerne !!
Udført her hjemme ville SLV omgående have indraget begges
certifikater, makuleret dem og brændt makulatorens indhold, blot
for at være sikre på at ingen fra Frauenhofer havde en iransk
students chance for at genskabe dem. |
Det var så det spas, herefter var
der brændstof og olie regningen, den ville fryde enhver miljø
minister, nogle hundrede liter benzin og to tre spande motorolie, efter det
fremførte at dømme.
Benzin slæbes til i tromler fra depotet ved siden af, det pumpes op i
overvingen gennem filter med motordrevet pumpe, olie fyldes på motoren
fra en 15 liters blik vanddunk med tud.
Vi fortsætter køreturen mod Sighişoara, man allerede
lidt uden for Ghimbav på vej mod Codlea (Zeiden) observeredes en
gut, der havde overset noget vejarbejde, og nu lå i hullet.
Desværre for ham havde politiet også set det.
I Sercaia, hvor vi ville dreje fra mod Hoghiz, observerede vi et af de
mere fantasifulde kirketårne, beklædt med zink.
Ellers bød vejen til Hoghiz kun på forfaldne landsbyer og et
rimeligt støvende cementværk.
Videre fra Hoghiz til Sighişoara kørte vi forbi
afhøstede humlemarker, vi vidste blot ikke, hvad
det var på det tidspunkt.
Det vi så, var en
masse lygte pæle på et stort areal med wirer fra jorden i et
sindrigt system, der mest af alt lignede
WW2 radar antenner. |
|
Bedre beton boligblokkes generelle
tilstand i Rumænien (Hoghiz).
I udkanten af Sighişoara
holder vi ind på en tankstation, for at finde et bykort eller
lignende.
Også her finder man uventede oplevelser.
En lastbil ryger forbi, med ekstra kraftig skramlen og bamlen, det er
såmænd venstre baghjuls sæt, der forlader banjoen
inklusive bremsetromle, stikaksel og det hele. Resterne af akseltap og
lejer må stadig gløde, mens chaufføren går igang
med donkraften. Her i landet hjælper man sig selv, og han
prøver af al magt at bakse hjulet på igen, ak og ve, det
vil ikke rigtig,
mobilos må i brug. |
|
Vi kører rundt om byen, der ligger i bakket terræn, atter engang
nyder vi synet af totalt udtjente overfyldte bybusser, der under kolossal
røg og decibel udvikling slæber sig op ad med 10 Km/T.
Stoppestedrne har sjældent båse, hele rækken af biler,
lastbiler og hestevogne må blot holde bag ved.
|
Efter at have kigget på vores ny bykort, finder vi Hotel
Steaua passende placeret i forhold til den gamle bydel. Udefra ser
det såmænd nogenlunde ud, murene er kun rimeligt afskallede,
der er glas i vinduer og glasdøre. Inden for mødes vi af et
par unge piger i den skumle reception, utroligt flinke og venlige, men
selv om både de og vi taler tysk, var de åbenbart lidt i
vildrede. Vi forstår senere, at de kæmpede en mental kamp,
for at komme i tanke om et værelse,
de vil være bekendt at leje ud til turister som os.
Vi overser ikke den fedtede receptions skranke, |
passene hænger simpelthen fast her efter ind checkning !
Gangene er skumle, Dracula kan lure overalt !
Vi får værelse 101, 80 RON, en et værelses suite med
eget bad, et
håndklæde, men uden toilet rulle, dertil skal lægges
airconditionering i form af et tvungent åbent vindue, besynderlige
pletter på gulv tæppe og sengetøj.
Vi må ud at at spise, pigerne lover at frembringe de manglende
forsyninger til frontens svage led i mellemtiden, korrekt, tre
håndklæder og en toiletrulle ligger på
skranken ved tilbagekomsten. Gået til køjs, findes sengene
hulslidte, med et par enkelte fjedre stikkende op af madrassen.
Eventuelle romantiske udskejelser her kan medføre stiksår,
rigtige sår altså.
|
|
|
Hovedpuderne lugter mærkeligt, selv ikke en omvikling med et
tæppe og et af de nyligt erhvervede håndklæder
hjælper.
Udsigten fra vinduet er forfald af hele hotellets bagside, morgenbadet
klares ved at pingviniere under den varme hane med fjeld koldt
vand.
Vi glemte at tilføje, vi fik et luksus værelse, mange har
ikke eget bad, fælles toiletterne på gangene er lidt
besynderlige i rengørings standarden, disse toiletter og bad taler
vi ikke mere om
!!
Gangenes vedligehold er fraværende, tapet og maling stopper, der
hvor arbejdsdagen sluttede.
Nogle lamper virker, gangenes vinduerne er så rådne, at
ukrudtsplanter gror i gennem dem.
|
Vi vil spise i den gamle by, på vej op af trapperne til
Turnul cu Ceas samme
aften høres taktfaste slag fra en tromme trakteret med
en trommestik.
Man har fanget, og tilsyneladende allerede i et vist omfang afhørt
en heks, hun slæbes til domstolen længere oppe i byen af
bødlen og nogle rakkerknægte, under grundig piskning en
route.
Foran og bagved optoget fulgte en del japanske turister, de fleste
fotograferede ivrigt, enkelte så rimelig vantro ud.
Retten var sat et andet historisk sted, ved et bord foran Draculas
(Vlad Tepes) fødehjem på Piata Muzeul's syd vestlige
hjørne.
Der afholdes standret i bedste traditionelle stil.
Anklagen fremføres af en bonde, der slet og |
|
|
ret mener, at han er på fallittens rand, fordi heksen har
fjernmalket hans ko.
Det har koen selv fortalt, da køer jo som bekent kan tale en aften
om året; nytårsaften.
En borger rejser sig, og forsvarer heksen med de forstyrrende
kendsgerninger, at bonden er byens ringeste bonde og største
løgner, bonden slår ham ned for fuld musik.
Dommen bliver læst op, og er som behørigt for hekse, bål
& brand.
En gejstlig forsøger sig med et forsvar, i det efterfølgende
håndgemæng med bonden lægger rakkerknægtene sig dog
imellem. |
|
Nu voteres der imellem dommeren, rakkerknægte og
bøddel.
Man må jo tage et vist hensyn til gejstlige, så heksen
benådes således, at hendes jordiske rester må begraves
kristent !!
De japanske turister ledsages af en lokal guide, der på engelsk
forklarer den japanske guide hændelsernes forløbet.
En mindre del af japanerne er nu holdt op med at fotografere og more
sig, man har jo hørt så meget om Rumænien !!
Den japanske guide får nu mægtig travlt !!! |
|
Borgeren rejser sig igen for at tale heksens sag, og for at friholde hende for straf ved
at indgå giftermål med hende. Det bliver ham bevilget; lidt
risikabelt, skulle man synes, hvad nu hvis hun virkelig er en heks ?
Det var jo "sindsoprivende", vi må gå en tur rundt på det
gamle torv forud for aftensmaden.
Vi går ind i den restaurant, der er indrettet i Draculas
fødehjem, så verdens kendt, at selv amerikanere skal kunne
finde det.
Menukortet var spændende, men maden sørgelig kedelig og
tandløs i forhold til husets historie.
Næste morgen forlader vi
desværre hotel Steaua 5 minutter over 9, for klokken 09:00 præcis
starter betalings parkeringen åbenbart uden for hotellet. Altså har
vi allerede fået en parkeringsbøde på hele 9 RON. Der er mange
betalings parkerings pladser i Rumænien, normalt er man ikke i tvivl
på grund af skilte, automater eller parkometre som alle andre steder.
Her var der imidlertid intet at se, og man skulle købe billetten i en
temmelig anonym butik.
Heldigvis var parkerings vagten ikke langt væk, han kom styrtende og
undskyldte meget hændelsen, men han var tvunget til at være så
firkantet af sin dybt urimelige chef, for selvfølgelig kunne vi intet
vide.
9 RON er åbenbart mange penge for ham (vi havde lidt svært ved at
holde masken), derfor fik vi så mange parkerings billetter i
kompensation, at vi kunne holde gratis resten af ugen og en kvittering.
Det er åbenbart samme metode som visse steder her hjemme, hvor
nogle firmaer også
har både indtægterne og bøderne som indtægter fra
parkerings arealer, en
art Siciliansk mentalitet.
Morgenmaden (hotel Steaua's nænnede vi ikke at præsentere maverne
for) indtages foran hotel Casu du
Cerb på Piata Cetatii's sydvestlige hjørne, udmærket.
Byen kaldes også ind imellem Segesvar på ungarsk, i modsætning
til den gængse opfattelse var byen oprindelig en romersk
befæstning, der senere blev saksisk under navnet Castrum Sex, den sjette
af syv
befæstninger.
Vi er kommet for at se på den historiske by, man finder på Unesco's World
Heritage liste, næsten hele den oprindelige befæstning findes
bag en angiveligt 930 meter lang bymur med 9 af 14 tårne bevaret.
|
Vi går op imod skomagerens tårn, der ligger ved siden af
den romersk katolske kirke, tårnet er både lukket og i
dårlig stand, medens der intet spares på kirken.
På hjørnet ved tårnet ligger der både pænt
restaurerede huse og de sædvanlige svært faldefærdige.
Stående ved bymurens brystværn, kan man nemt forestille sig,
hvor ubehageligt det har været at skulle erobre byen på
bakken udefra.
Vi fortsætter langs med nord øst siden ned forbi en statelig
bygning "Primaria Consilium Local", altså rådhuset; det
udvendige træværk siger ikke Gori, det siger blot "giv mig
noget" !
Lidt længere nede imod klosterkirken, Biserica Manastirii , finder
vi en udgravning, lige foran et af de gamle svagt faldefærdige
borgerhuse, der er formentlig fjernet et forhus, selve huset er
selvfølgelig afstivet after alle kunstens regler. |
I baggårde og haver rund omkring ligger alt i et syndigt rod og
voldsomt forfald, mange af husene er kun restaureret på facaderne, og
ofte dårligt.
Vi går videre imod klokketårnet,
Turnul cu Ceas, hvor der hver midnat dukker en ny træfigur frem.
Vi gerne ville have været op, men det er desværre lukket for
en meget tiltrængt restaurering , som det kan ses på
murværket.
Bygningerne ved siden af tårnet arbejdes der ligeledes kraftigt
på, både ude og inde, mange mindre gader er spærret af
arbejds materialer hele vejen op til Piata Ratustelor.
Fra pladsen går vi hen til og op af den verdens berømte
overdækkede træ trappe med 175 trin, anlagt så
kirkegængere til kirken på bakken, Biserica din Deal eller
Bergkirche, og skole
børnene i Bergschule, Liceul Teoretic
Joseph Haltrich, kan gå op på bakken uden frygt for regn og
varmt vejr.
Lige over for Bergschule (en art gymnasion) ligger der en almindelig
folkeskole, der også udelukkende er forbeholdt børn af de
saksiske efterkommere. |
|
Folkeskolen går vi ind i, den er
adskilligt bedre udrustet end skoler i almindelighed i området.
Børnene er ganske interesserede i, hvor vi kommer fra, og hvor koldt der
er så tæt på nordpolen.
Bergkirche var, og er, saksernes vigtigste kirke i byen, bygningen
påbegyndtes i 1345 og sluttede i 1525, den blev restaureret færdig
i 2002.
På listen over Sighişoara's
kirker er den et væsentligt indslag, nærmest et must selv for
ikke kirkeligt interesserede.
En af de sjove ting ved de fleste Transsylvanske kirker er
udsmykningen med tyrkiske tæpper, altså noget absolut
muhamedansk i kristne kirker.
Det gælder ret beset uanset om kirken er katolsk, ortodoks
eller evangelisk.
Ved indgangen må man slippe lidt RON, men får til
gengæld lov at låne et fotokopieret ark
papir med kirkens historie. |
|
Ee meget interessant ting ved kirken er den saksiske kirkegård syd
vest for kirken, der ligger som en fredfyldt park inde midt i byen. så
fredfyldt at folk sidder og læser, og teenagere kysser løs i
krogene.
|
Kirkegården bruges den dag idag, medlemmer af menigheden (p.t.
cirka 5000) har, eller kan få, et gravsted her.
De fattigere genbruger det samme sted gennem generationer ved at skrive
til stenen.
Det mest iøjne faldende for os er, at man planlægger, eller
iscene sætter, sin egen død, ved at erhverve sig en plads i
levende live i nærheden af sine slægtninge.
Ikke nok med det, man får selv fremstillet stenen med den
indledende tekst, kun sidste salgsdag mangler. |
|
Dybt nede mellem træerne står sten fra starten af menigheden,
ligesom kirkegården har et særligt hjørne for de faldne fra
stort set hver krig med deltagere fra menigheden.
Vi går tilbage til Piata Cetatii forbi mange maleriske huse og gader
for at få lidt frokost.
Der ses nogle få sigøjner børn, der antages at være sendt
ud for at tigge, penge er de dog ikke særligt interesserede i, de vil
have madresterne, de spiser ikke, de æder det hele på split sekunder !
Efter at have set en del af den gamle befæstede by, synes byen ikke
rigtigt at ligne de officielle billeder
af byen, der må være taget under særligt gode
omstændigheder.
Der er mere at se, med konstant
røgslør, især ved kig ud over bymuren, men vi vil videre.
Glemte vi at nævne det ?
Det var ikke kun i Braşov de etniske rumænere havde det svært
under sakserne, i Sighişoara måtte de ikke gå i pelse, sko,
støvler, bo i huse med skorsten, have vinduer til gaden eller offentlige
stillinger.
|
Vi har besluttet at besøge Sibiu, vejen går via Medias og
navnlig Copşa Mică, uhadada, her har
også andre
har været før os, ja selv Jyllands
Posten.
En af de store miljø syndere er metalværket Sometra, omkring mineral
industriens problemer i såvel Bulgarien og Rumænien har
Walter
Steblez skrevet en nok i nogens øjne ret rimeligt upassende
afhandling.
Vi fik ikke så mange billeder, da vi kørte over broen ned
foran Sometra, så vagterne urimeligt aggressive ud. |
Ja, hvad skal man sige, byen ligner ganske godt beskrivelserne i
links'ene, vi holder en mindre pause uden for byen, det river i øjnene
og næsen, flinke folk har sat et skilt om udrikkeligt vand i floden.
Næsten som beskrevet, selv de fra naturens side almindelige hvide
får er stadig lidt mørke i det.
Medens man intet anende drøner der ud ad, høre man
pludselig lyden af sprøde hamre igennem det åbne
bilvindue.
Farten nedsættes, og pludseligt rundt om et hjørne sidder der
en kone og sælger håndsmedede hjemmebrænderier.
Der findes andre kobberting i udvalget, bag ved hende sidder hele
familien, unge og gamle hamrer lystigt løs på kobber
pladerne. |
|
Det er ved at være aften, og hoteljagten går atter ind, der
findes masser af hoteller i den "veldesignede" gamle kummunist stil i Sibiu,
men vi vil gerne bo lidt centralt i forhold til den gamle by, altså
går vi op af gågaden, her finder vi Hotel Imparatul
Romanilor, bygget i 1773, verdensberømt, det er her "man"
bor i Sibiu.
Det er officielt trestjernet, det skal man ikke lade sig snyde af, det er
nemlig også udmærket, vi får forhandlet os "ned" til en pris
på 280 RON per nat for begge nætter i den meget klassiske
reception, dyrt her i landet, men ikke helt urimeligt for kvaliteten.
Ser man nøjere efter, hænger enkelte lamper i værelset lidt,
det udskårne træværk er malet inklusive løbere,
afstøvning foretages kun på forsiden og gummi måtten foran
badekarret skal man ikke vende.
Male og rengørings arbejdet går igen i restauranten, ligesom
stolene er hjemligt vakkelvorne.
Men - men, vi er i Rumænien, det her er ganske overdrevet flueknepperi,
dog må det indsparkes, at hotellet har fordoblet sine rater for 2007, og
allerede er blevet blacklistet for det af mindst et bureau.
Vi må have noget at drikke og spise, først en kop
øl, den indtages på Piata Huet, imens nyder vi synet af OTP
banks bevæbnede vagt; han keder sig bravt.
Derefter gå vi lidt ned af gågaden Nicolae Balescu og finder
en lille men glimrende restaurant over for hotellet.
Hidtil har vi fået kedelig men solid mad de fleste steder, her er
det straks mere fantasifuldt, vinen er også udmærket, der
tales tysk og engelsk.
Man får straks det indtryk, at byen ser lidt flere turister end
normalt i Transsylvanien. Det bekræftes samme aften, da et
busselskab af amerikanere checker ind på hotellet. |
|
Det er tydeligt, at Sibiu har været
et administrativt centrum, før i tiden var byen Saksernes hovedstad i området, hvor
de grundlagde hele deres
magtbase
Sibiu er egentlig ikke byens første navn, det er Cibinburg
(relateret til Cibiniensis det latinske navn for området), det
blev så forvansket til Siebenbürgen, der blev hele
områdets navn.
Der er mange teorier, nogle mener at tidlige hollandske udvandrere i
området fra det syd lige Holland over imod Hammeln har givet den navnet
efter deres hjemlands Zevenbergen. Mest sandsynligt henviser navnet til
Magyarenes syv borge i området.
Det tyske navn Hermannstadt skulle stamme fra en helt anden type legende. Det
skulle være stedet hvor til Pied Piper, kaldet Hermann, skulle have ført børnene fra Hameln via den underjordiske passage, da
borgerne i Hameln skulle undgælde for manglende betalings vilje efter
rotte uddrivelsen. Disse børn grundlagde så byen.
|
Ligemeget, det er en overordentlig flot by at gå rundt i, sådan generelt set.
Desværre tåler baggårde, mindre pladser,
sidegader, hospitaler og andre mindre kendte bygninger heller
ikke her et nærmere eftersyn.
Det viser sig at Sibiu er udset til Europæisk kultur hovedstad i 2007. I den
anledning bliver stort set alt hvad der ligner facader i den gamle
bydel sat i stand, selv hotel Romanilor får en gang sværte
på sine to facader.
Havde arbejdstilsynet fået et slagtilfælde tidligere
på rejsen, havde de vist fået hjertestop her i Sibiu. Det
ser forsvarligt ud med liner og så videre, men de er altså
kun gjort fast i tagrenden ! Nu skal det siges, at man i
gågaden også bruger facadestilladser med afskærmning,
ligesom hejs bruges ved mange tag reparationer.
Det var helt bevidst at skrive facaderne, for i
|
mange tilfælde glemmes selv gavlene på de mange
sammenbyggede huse, selv om de let kan ses nede fra gaden.
Sværte er også rigtigt, der renses ikke meget løst
af, og alt fugearbejde udføres med fugtning fra medbragte
vandflasker, det skal nok holde.
Man arbejder også om lørdagen på Romanilors facade for
fuld styrke.
Morsommere er det, at over for hotellet er en mand
åbenbart bagud, han går alene på kæmpe stilladset
og pudser lidt murværk.
Gågaderne er blevet omlagt i anledning af byens ny status som
Europæisk kultur hovedstad i 2007, alle kloaker og gadelamper er
fornyet, og vil vel også komme til at virke.
Der arbejdes også intensivt på gaderne langs med den
gamle bymur, og på selve bymurene. Et godt indtryk skal der gøres i 2007,
koste hvad det vil !
|
|
Kirker skal vi da se et par stykker af,
i Mitropoliei stort set bag hotellet ligger den ortodokse kategral, Catedrala
Ortodoxa, der skulle være en kopi af Hagia
Sophia i Istanbul.
Den er fantatisk flot, også inden i.
Man gør selvfølgelig korsets tegn for sig ved indgangen,
derefter tages en runde mod uret set oppefra, rundt foran statuer eller
billeder af Jomfru Maria, undervejs kysses nogle glas foran billederne, andre
ikke.
|
Efter rundturen langs sydbuen ender man i midten hvor folk kan
købe lys til forskellige småaltre rundt omkring.
Lysene anbringes ved disse altre og billedet, samtidigt med, at man
knæler og beder.
Der udspiller sig adskillige tjenester rundt omkring på samme
tid.
I nordøst siden har et par med et barn gang i at skrifte for en
præst, det må være et ordentligt synderegister, det
tager lang tid.
I nordvest bliver der rettet an til barnedåb ved et bord, og
senere skal der være et af flere bryllupper den lørdag.
Vi gik dog kun til glo-barnedåb. |
Bryllupper er virkeligt noget her i byen, der rettes an med
blæser musik foran kirken, brudepiger og ditto svende i stiveste
puds, festklædte gæster og nypudsede biler.
Det er åbenbart vigtigt, at bilerne holder det rigtige sted
foran kirken, man farer rundt for finde ejerne af allerede parkerede
biler, og få dem flyttet, alt skal bare være perfekt.
På givet signal marcherer alle ind i kirken, og vi går
videre. Det er åbenbart en store giftedag i Sibiu, rundt
omkring i byen ser vi flere brudepar lufte sig.
Først tror vi faktisk det er det samme par, vi ser, de er i det
store og hele alle næsten ens klædt.
|
|
Vi går forbi den reformerte kirke
med sit for os specielle tag på tårnet og Brukenthal museet,
hvor Jyllandsposten
også kom forbi, museet var desværre lukket.
Vi ender ved den Evangeliske Kirke på
Piata Huet, også fantastisk
flot. Her er vi så heldige, at der netop skal starte en rundvisning
i det mægtige tårn med de fire hjørne tårne.
Kirken er også fantastisk flot indvendig, her skulle Vlad Tepes
søn, Mihnea Vodă cel Rău, " Mihnea the Bad " være begravet.
Han skulle oven i købet gå igen som straf for sine gerninger, vi
så ham ikke, på den anden side, han nåede ikke sin far til
hosebåndene, og ham så vi heller aldrig !
|
Turen guides af en studine, der er flink nok, men har at for travlt
for nogen som os, der både vil nyde udsigten og mekanikken omkring
de store klokker.
Klokkerne bliver kun brugt en gang årligt, da tårnets
struktur trues af rystelserne, der hver gang gives anledning til
reparationer.
Vi får lejlighed til at fotografere ud over byen, og lægger
især mærke til kirkens tagdækning. Det besynderlige er,
der hvor det ikke ses fra gaden, bryder man lystigt mønstret ved
tag reparationer.
Herrens øje findes nok ikke i det høje. |
|
|
Fra kirken kan man se mangt og meget, dels flot restaurerede
facader, tagarbejde med hejse arrangement, og baggårde.
Baggårdene tåler dog ikke et nærmere eftersyn kulturelt
set. |
|
|
Det er de besynderligste ting, der ofres stor opmærksomhed
på, set med vores øjne.
For eksempel tagrende samling på hjørnerne af huse, der er
pæne nok i sig selv, men ellers er uden den helt store
udsmykning.
Det ligner zink, men er stål med galvanisering. |
|
Vi forlader kirken, og går over
på Piata Mica for at finde frokosten.
|
Over for Løgnernes Bro ligger en lille restaurant, hvor der
blandt andet serveres suppe i brød.
Det smagte helt fortræffeligt, vi aner ikke, hvad det var, men den
verdens berømte komave suppe var det ikke !!
Det smagte mest som gullasch. |
Løgnernes Bro er den ældste
støbejerns bro i Rumænien, og hedder sådan i folkemunde,
fordi man ifølge overtroen ikke kan stå på broen og
lyve, uden den vil kollapse.
Det var, og er, imod
bystyrets mening, at kælenavnet skulle være så
kendt.
Der er imidlertid intet at gøre.
Når for eksempel ulykken er sket, og man er nygift, er det blevet
en tradition at trække sin brud derud og præsentere hende for
et par enkelte muligt pinlige spørgsmål.
Gommen her må have tillid til sin brud, han gik med derud ! |
|
Vi går tilbage langs med gågaden, og over til det
sydøstlige hjørne for at gå en tur rundt langs med den gamle
bymur. Da det ikke var helt nemt at forsvare byen, der ligger i et relativt
fladt land, har der været mange ringmure uden på hinanden de
vanskeligste steder.
Her i byens udkant ses grænsen mellem det kulturelt interessante og det
simpelt misligholdte tydeligt, i det østlige side af byen finder man for
eksempel et kombineret neurologisk og plastik kirurgisk hospital, vi skulle
ihvertfald ikke indlægges her, så pyntesyg kan man vel ikke blive
!!
Vi går forbi mange forretninger, og lægger især mærke til
frisør salonen, med stole og andet udstyr fra vores barndom. Og
bageriet, der bager sine brød i en pizza bager lignende ovn med rigtig
ild, brødet sælges igennem vinduer ud på gaden, sådan
gør alle bagere i Rumænien.
En rigtig skomager mangler heller ikke, han findes i Tribunei, sælger
sko, og reparerer alt til
faget henhørende. Skråt overfor ham har et par fyre
sprøjtemalet deres butiks facade, uden afdækning af hverken karme
eller glas og så videre, de kæmper nu en sej kamp med glas
afrensning og træ, der ikke skulle males i den farve.
|
Efterhånden er dagen gået, og vi må have aftensmad,
vi finder en kælder restaurant, Crame Sibiul Vechi,
rundt det nord vestlige hjørne på Piata Mica.
Stedet er ganske specielt med folkedragter på væggene, og
anden traditionel udsmykning.
Mad og lokaler var perfekte.
Næste morgen checker vi ud, efter en stor oplevelse af en gammel
kulturby. |
|
Det er den sidste hele dag i landet, og planen er at køre over
bjergene via E68 imod Făgăraş (Fogarasch) dreje imod
syd ad 7C forbi Balea
Cascada (hvor der ligger et hotel)
over bjergene og lige se Draculas rigtige borg Poienari, og ende ved et eller
andet hotel nær Otopeni lufthavnen i Bucharest.
Det skulle vise sig, at det tager adskilligt længere tid at køre
den tur, end beregnet.
|
Bjergene er nøjagtigt så vilde og uvejsomme som enhver af
Dracula filmene giver indtryk af, men her er fantastisk flot, og
koldt.
Vejen op imod Balea Lac, der er snoet og ret ringe, kører igennem
korte men mørke tuneller, der tilsyneladende ingen ende vil
tage.
Man kører forbi den ene flottere udsigt end den anden, man må
blot standse alle vegne.
Fra Balea Cascada kører der en tovbane op til Balea Lac, den er
brugt af mange, rigtige mænd paraglider ned igen ! |
På vej ned igen imod Arefu fik vi
frokost i Restaurantul Casa
Argeseana ved Valea cu Pesti, vi satte os ude i solen, og vi
bestilte uden at se nærmere på stedet først; det må
frarådes, mad og service er helt elendigt, højtalerne skratter
dårlig muzak ud, toiletterne og køkkenet; Yrk !!
Fødevarestyrelsen vil falde som dominobrikker af
hjerteanfald blot ved synet af rapporten !!!
Det har som nævnt taget noget længere tid at køre end
beregnet, så vi springer borgen på toppen ved Arefu over og fortsætter imod Curtea de Arges, endelig en benzintank !
I Curtea de Arges nordlige udkant lugter der pludseligt bekent, det
viser sig at Dr.
Oetker har bygget en fabrik her, ja hele byen er til en vis grad
Dr. Oetker.
Videre imod Pitesti, der igen er
trøstesløs både med hensyn til bolig karreers
vedligehold og sine industri områder.
|
|
Motorvejen fra Pitesti til Bucharest er også en oplevelse i sig selv.
I følge skiltene gælder nogenlunde de samme regler som i Danmark,
men hvis man skal den vej, ja så kan man altså ikke bremses af, at
nogen nu kalder det en motorvej, hverken med hest & vogn eller på
cykel. Skulle nogen nu ønske at sælge noget, opslås boden blot
ved den ene vejside, kunder fra det modgående spor stopper så i
nødsporet, krydser vejbanerne og midt autoværnet for at handle.
Det kan reelt ikke betale sig at overhale hele tiden, det er meget nemmere at
finde og følge en hårdt kørende bus. Der er nemlig mange gamle
og langsomme køretøjer i højre side, deres chauffører,
der også mener sig meget hurtige, og trækker ud hele tiden, men
bussen i bakspejlet får dem lyn hurtigt ind igen.
I Bucharest ender vejen som i gamle dage på Københavns vestegn,
derefter må man igennem byen for at komme op imod Otopeni og lufthavnen,
ringveje kendes ikke, kun trafik propper ! Ankommet til Otopeni checker vi
ind på Confort Otopeni Hotel, et
kedeligt men OK trestjernet beton business hotel med besynderlig betjening.
Den eneste fordel er afstanden til lufthavnen, det tager højest 10
minutters hysterisk myldretids kørsel at nå den, selv om man skal
lidt ind imod byen for at vende, da hotellet ligger vest for den firesporede
vej.
Praktiske
oplysninger. |
|
Passet.
Passet er nøglen overalt, ved hotel indcheckning, leje af bil (plus DK
kørekort), penge veksling, ja selv leje af cykel kræver vist pas.
Visum kræves ikke af turister og business rejsende fra EU.
Trods den tilsyneladende mangel på banditter bør passet ikke ligge
synligt ved siden af tegnebogen i diverse mave og dame tasker, det giver alt
for nem adgang for lommetyve, medens man koncentrerer sig om nogle
pengesager.
Bliver passet væk anbefales det, at man kontakter ambassaden i Bucharest
per telefon, selv om der ikke burde være noget problem i at anmelde
tyveriet hos politiet; husk dog at det altid var tyveri, ikke noget
som helst andet.
Sprog vanskelighederne er normalt ikke store, men ret meget længere imod
nord end vi var, er det ikke normalt, at politiet taler fremmede sprog.
Rejsebøger og kort om Rumænien.
Vi havde tre bøger med hjemmefra, Politikkens Forlags "Turen går
til Rumænien", en tysk rejseguide "Rumänien/Moldau" (Marco Polo
ISBN 3-8297-3031-4) og Lonely Planet's bedagede "Eastern Europe" (ISBN
0-86442-611-9).
Alle er hver for sig udmærkede.
Den første lister hoteller ved seværdighederne, men kun der; den
anden gennemgår en masse ting for udvalgte steder, samt indeholder et
glimrende vejkort med de omtalte seværdigheder indsat.
Lokalt købte vi "România Atlas Rutier" (Amco Press ; Bucharest), der
især udmærker sig med et godt stikords register over byer og
landsdele.
Flere steder kan man købe engelsk sprogede bøger omhandlende de
lokale seværdigheder, men man må forberede sig på, at museums
skilte med videre kun er på rumænsk.
En ting savner man meget, en ordentlig liste over overnatnings muligheder,
på det punkt farer man simpelthen ind i byerne og håber på det
bedste.
Med hensyn til kort havde vi hjemmefra købt Kümmerly+Frey's 1998
kort "Rumänien-Bulgarien" i 1:800000, et ret "groft" kort at køre
efter, men det bedste med hensyn til topografiske detaljer.
I de større byer kan man både i kiosker og på tankstationer
købe bykort, en ret god ide !
Samlet
vurdering.
Om vi ville gøre turen igen, JA; vi begik igen fejlen at ville se for
meget på en gang, så alle byerne tåler et gensyn.
Rumænien er utroligt spændende at rejse i, det har været en
stor oplevelse, med erfaringerne kan det sagtens blive endnu bedre.
Indrømmet, der skal ikke meget fantasi til, før der er lidt
drengerøv over sådan en tur !
Rumænske turist brochurer siger " Come as a tourist, leave as a friend ", omend det
ikke gælder på det personlige plan som sådan, så er der
altså noget om snakken, man bliver nemt fascineret, og så er det
kun 2½ times flyvning fra Danmark.
EU ? Ja her til nytåret 2007 blev Rumænien EU medlem, held &
lykke med det, det falder vist på et ganske tørt sted.
Kort over turen i
Transsylvanien. |
|
Retur til Arnold's hjemmeside.
Du er læser nummer
siden 01/01/2007.
Skrevet 01/12/2006 og revideret
09/02/2007
|